>
Fa   |   Ar   |   En
   پژوهشی در اصول و روش‌های تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع) و ژان ژاک روسو  
   
نویسنده امیدی محمود ,فضل الهی قمشی سیف‌اله
منبع اخلاق - 1394 - دوره : 5 - شماره : 19 - صفحه:38 -65
چکیده    هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی?و ژان ژاک روسو است. حضرت علی?اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجسته‌ای را درباره تربیت اخلاقی بیان فرموده‌اند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجسته غربی نیز، آرا اخلاقی مهمی را درباره تربیت اخلاقی کودکان بیان می‌نماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیش‌برداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دست‌اوّل هر دو صاحب‌نظر (نهج‌البلاغه، امیل) و هم‌چنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی? و روسو به‌ترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روش‌های تربیت اخلاقی امام علی?عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روش‌های تربیت اخلاقی روسو هم می‌توان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.
کلیدواژه تربیت اخلاقی ,تطبیق ,اصول ,روش ,روسو ,امام علی (ع)
آدرس دانشگاه شاهد, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم, ایران
پست الکترونیکی fazlollahigh@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved