>
Fa   |   Ar   |   En
   نقش ویژگی های لکسیکوگرافیک در مصرف کنندگان گوشت ماهی در راستای توسعه و تجاری سازی محصولات نوین شیلاتی  
   
نویسنده محمدرضایی رسول ,اسداله پور فرشته ,رفیعی حامد ,پیش بهار اسماعیل
منبع تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران - 1396 - دوره : 48 - شماره : 3 - صفحه:399 -414
چکیده    در مطالعه حاضر، امکان سنجی تشکیل بازارهای نوین شیلاتی مانند سوریمی، کامابوکو و سوسیس ماهی بر پایه ترجیحات لکسیوگرافیک در استان های مازندران و تهران، با استفاده از 600 پرسشنامه در دو استان و  بر اساس مدل لوجیت در سال 94 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمایل به پرداخت افراد کیفیت گرا در تهران 193240 ریال و در افراد قیمت گرا 178130 ریال است. درحالی که تمایل به پرداخت افراد کیفیت گرا در مازندران 186350 ریال و در افراد قیمت گرا 151490 ریال است. بنابراین، افراد کیفیت گرا در مقایسه با افراد قیمت گرا تمایل به پرداخت بیشتری برای این محصولات دارند و در استان تهران هر سه محصول سوریمی، کوماباکو و سوسیس ماهی توانایی ورود به بازار را دارند. در استان مازندران محصول سوریمی در هر دو گروه و محصول کوماباکو و سوسیس ماهی تنها در بین افراد کیفیت گرا توانایی ورود به بازار را دارند. براین اساس، می توان نتیجه گرفت که در استان مازندران به دلیل در دسترس بودن ماهی تازه و با کیفیت افراد این استان تمایل کم تری به محصولات نوین شیلاتی دارند. در حالی که در استان تهران تمایل مردم برای محصولات نوین شیلاتی بیشتر است و استان تهران بازار مناسب تری برای این محصولات می باشد.
کلیدواژه تمایل به پرداخت، لکسیکوگرافیک، سوریمی، کوماباکو، سوسیس ماهی
آدرس دانشگاه تبریز, دانشکده کشاورزی, گروه اقتصاد کشاورزی, ایران, دانشگاه تبریز, دانشکده کشاورزی, ایران, دانشگاه تهران, دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی, ایران, دانشگاه تبریز, دانشکده کشاورزی, گروه اقتصاد کشاورزی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved