>
Fa   |   Ar   |   En
   تبیین مولفه های مدیریتی موثر بر کیفیت تدریس اعضای هییت علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران  
   
نویسنده غنجی مستانه ,خوشنودی فر زهرا ,حسینی سید محمود
منبع تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران - 1392 - دوره : 44 - شماره : 2 - صفحه:309 -315
چکیده    این پژوهش با هدف تبیین مولفه های مدیریتی موثر بر کیفیت تدریس اعضای هییت‌علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران صورت گرفت. تحقیق حاضر براساس روش توصیفی (غیر آزمایشی)- پیمایشی به انجام رسیده‌است و جامعه آماری آن شامل 256 نفر عضو هییت‌علمی پردیس های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (کرج و ابوریحان) با مراتب علمی مختلف هستند. حجم نمونه ای به تعداد 100 نفر و براساس فرمول کوکران و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و مطالعه شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق‌ساخته است که از ادبیات نظری تحقیق و مصاحبه با صاحب‌نظران تهیه شده است و روایی محتوایی آن به کمک گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید شد. قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار تحقیق با تکمیل 30 پرسشنامه و محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 86/0 به دست آمد. با توجه به طبیعت داده ها، از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار/win 15 SPSSاستفاده شد. نتایج نشان داد که شش مولفه با تبیین 30/62 درصد واریانس کل با کیفیت تدریس اعضای هییت علمی در ارتباطند . مولفه های مدیریتی شامل تدوین و برنامه ریزی، هماهنگی، تخصص محوری، ارتباطات کاری، ارزشیابی و سیستم پاداش، به‌ترتیب اهمیت، بیشترین نقش را در تبیین کیفیت تدریس اعضای هییت‌علمی دارا بودند.
کلیدواژه آموزش عالی کشاورزی ,اعضای هییت‌علمی ,کیفیت تدریس ,مولفه های مدیریتی
آدرس دانشگاه تهران, کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه سیستان و بلوچستان, عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی سراوان، دانشگاه سیستان و بلوچستان, ایران, دانشگاه تهران, استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved