>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل اثر عوامل فرهنگی- اجتماعی بر موفقیت تعاونی های تولیدی محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه  
   
نویسنده کرمی شهره ,آگهی حسین
منبع تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران - 1392 - دوره : 44 - شماره : 2 - صفحه:259 -269
چکیده    حفظ روابط مشتریان، عرضه کنندگان و اجتماع از عوامل کلیدی حفظ روابط مثبت کاری در تعاونی ها به‌شمار می‌رود. چنانچه مالکیت و ساختار تعاونی از پشتوانه و حمایت فرهنگ تعاون برخوردار نباشد، در معرض خطر واژگونی قرار می‌گیرد. بر این اساس تحلیل اثر عوامل فرهنگی- اجتماعی بر موفقیت تعاونی های تولیدی محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه، به‌منظور تاکید بر ارتقای آن ها با استفاده از تحلیل مسیر، هدف تحقیق حاضر بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که با روش پیمایش انجام شد. 220 نفر از اعضای تعاونی‌های تولیدی محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای نمونه آماری، انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بود که روایی آن براساس پانل متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 86/0 به‌دست آمد. عوامل موثر با روش تحلیل عاملی استخراج شدند و عواملی که در حوزه عوامل فرهنگی- اجتماعی، عوامل مدیریتی و عوامل اقتصادی قرار داشتند، با بررسی مسیر و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر مبین اثر مستقیم عوامل فرهنگی- اجتماعی بر موفقیت تعاونی های تولیدی، به علاوه آثار غیر مستقیمی از طریق عوامل مدیریتی و اقتصادی است. در مجموع، محاسبه اثر کلی گویای نقش برجسته عوامل فرهنگی- اجتماعی بر موفقیت تعاونی های تولیدی است.
کلیدواژه تحلیل مسیر ,تعاونی های تولیدی ,عوامل فرهنگی- اجتماعی
آدرس دانشگاه رازی, دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه, ایران, دانشگاه رازی, دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved