>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل چند سطحی بهزیستی روان‌شناختی نوجوان‌ها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده  
   
نویسنده عشورنژاد فاطمه ,کدیور پروین ,حجازی الهه ,نقش زهرا
منبع روان شناسي كاربردي - 1397 - دوره : 12 - شماره : 3 - صفحه:357 -374
چکیده    هدف: هدف پژوهش تعیین نقش عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده در پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان های شهر رامسر و تنکابن با حجم 7500 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 707 نفر از بین 6 منطقه و 15 دبیرستان دخترانه نیکان، اخضری، گاذر، رفیعی، هاشم ساداتی، خان ‌محمدی، امام خمینی، سما، فضیلت، عصمت، امیرالمومنین، امام خامنه ای، نرجس، فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبیرستان پسرانه لاریجانی، میرباقری، افتخاری، حریری، خاتم الانبیا، امام (ره)، امام حسین، شهید رزاقی، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید مصلحی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس عاملیت جاسکیلا، پویکییس، واسالامپی، واللا و راسکوپاتونن، 2016، مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989)، مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز-دالساندرو و ساد (1997) و مقیاس حمایت خانواده ساندز و پلانکت (2005) استفاده و داده ها با روش تحلیل چند سطحی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که عاملیت فردی (0.32 =β، 0.003 =p)، فرهنگ مدرسه (0.60 =β، 0.001 =p) و حمایت خانواده (0.43 =β، 0.004 =p) هریک قادر به پیش بینی بخشی از واریانس بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان هستند. نتیجه گیری: از آنجا که دانش‌آموزان برخوردار از عاملیت از وضعیت بهزیستی روان شناختی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و حمایت های اجتماعی، بهره مندی از روابط مناسب با معلمان و دوستان، امکانات مناسب مدرسه ای و حمایت های والدین نیز نقش اثرگذاری بر بهزیستی روان شناختی آن ها دارد؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها، بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان را افزایش داد
کلیدواژه بهزیستی روانشناختی، حمایت خانواده، عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه
آدرس موسسه آموزش عالی رحمان, ایران, دانشگاه خوارزمی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه تهران, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه تهران, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved