>
Fa   |   Ar   |   En
   اثر بازگشت‌پذیری انتخاب بر تغییر نگرش در ناهماهنگی شناختی: پارادایم انتخاب آزاد  
   
نویسنده منصوری سپهر روح الله ,حیدری محمود ,باقریان فاطمه ,شکری امید
منبع روان شناسي كاربردي - 1397 - دوره : 12 - شماره : 3 - صفحه:319 -337
چکیده    هدف پژوهش تعیین اثر بازگشت‌پذیری انتخاب بر تغییر نگرش در پارادایم انتخاب آزاد نظریه ناهماهنگی شناختی فستینگر (1957) بود. روش: پژوهش شبه‌آزمایشی در قالب طرح بین‌آزمودنی 4 گروهی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه و جامعه آماری 650 دانشجوی روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-1393بود. برای حضور 15 نفر در هر گروه طبق پیشنهاد دلاور (1396)، 60 نفر از آ ن ها به شکل نمونه‌گیری در دسترس و همتاسازی از نظر سن و جنس انتخاب و به دو گروه‌ انتخاب آسان و دو گروه‌ دشوار 30 نفری و هریک به گروه‌های انتخاب بازگشت‌پذیر و بازگشت‌ناپذیر 15 نفری تقسیم شدند. هشت آزمون روان‌شناسی که بر اساس میزان پیچیدگی انتخاب‌شده بودند به آزمودنی‌ها داده شد تا قبل و بعد از انتخاب به ارزیابی مطلوبیت آن‌ها بپردازند. گروه بازگشت‌پذیر پس از انتخاب می‌توانستند آن را عوض کنند. تغییر نگرش، به‌وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته 1393 این پژوهشگران، در پیش‌آزمون و پس‌آزمون سنجیده شد. با حذف 6 پرسشنامه‌های ناقص، داده‌های 54 نفر با تحلیل واریانس عاملی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد در گروه‌های انتخاب دشوار، نگرش گروه انتخاب بازگشت‌ناپذیر به گزینه انتخاب‌شده به‌طورمعناداری مثبت‌تر شد درحالی‌که در گروه انتخاب بازگشت‌پذیر نگرش منفی‌تر شد (f= 29.48, p= 0.001). نتیجه‌گیری‌: این نتایج نشان می‌دهند فقط در انتخاب‌های بازگشت‌ناپذیر تغییر نگرش مثبت رخ می‌دهد. از این‌رو فروشندگان کالا و خدمات برای کمک به مثبت‌تر شدن نگرش خریداران، بهتر است فرایند تعویض کالا را بیش از حد هموار نسازند.
کلیدواژه انتخاب، بازگشت پذیری، پارادایم، شناخت، ناهماهنگی، نگرش
آدرس دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, گروه روانشناسی به کاربسته, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, گروه روانشناسی به کاربسته, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, گروه روانشناسی تربیتی و تحولی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved