>
Fa   |   Ar   |   En
   طراحی و انتخاب طرح بهینه از دیدگاه ریسک‌های موجود در توسعۀ محصول جدید  
   
نویسنده آذر عادل ,قیدرخلجانی جعفر ,هاشمی مجومرد مجتبی
منبع مديريت صنعتي - 1395 - دوره : 8 - شماره : 1 - صفحه:1 -22
چکیده    توسعۀ محصول جدید یکی از عوامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی و تداوم رشد شرکت‌هاست؛ اما این کار فرایند مخاطره‎آمیزی است که باید برای دستیابی به موفقیت در آن، ریسک‎های موجود به‎طور اثربخش مدیریت شوند. با توجه به اهمیت این نوع پروژه‌ها، در پژوهش حاضر تلاش می‎شود با مدیریت موثر ریسک در مرحلۀ طراحی مفهومی محصولات جدید، احتمال موفقیت آنها بیشتر شود. بدین منظور، نخست مدلی جدید و معیارهایی برای اندازه‎گیری ریسک‎های مرتبط با متغیر‌های طراحی ارائه شده است. در این مدل با درنظرگرفتن اثر متقابل ریسک‏‌ها بر پیامد‌های رخداد یکدیگر و همچنین ریسک‌های مرتبط با متغیرهای پیوستۀ طراحی در فرایند محاسبۀ میزان ریسک طرح محصول، دقت محاسبات افزایش یافت. این مدل خود جزئی از مدل چند‌هدفه‎ای با سه تابع هدف ریسک، اثربخشی کلی طرح و هزینۀ طرح محصول است تا تصمیم گیرندگان بتوانند با توجه به سطح ریسک‌پذیری و بودجه، طرحی را انتخاب کنند که بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
کلیدواژه توسعه محصول جدید، ریسک، اثربخشی، بهینه سازی چند هدفه، Nsgaii
آدرس دانشگاه تربیت مدرس, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر, گروه مدیریت سیستم و بهره‌وری, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, ایران
پست الکترونیکی mojtaba.hashemi@modares.ac.ir
 
   Designing and selecting the optimal design in terms of risks in new product development  
   
Authors azar adel ,ghaidar kheljani jafar ,hashemi majoumerd seyyed mojtaba
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved