ارایه یک رویکرد تلفیقی از مدل کانو و طراحی آزمایشهای تاگوچی بر اساس مهندسی کانسی بهمنظور طراحی محصول مطابق با نیازهای مشتری در صنعت خودرو
|
|
|
|
|
نویسنده
|
شاهین آرش ,واعظ شهرستانی حسین
|
منبع
|
مديريت صنعتي - 1393 - دوره : 6 - شماره : 2 - صفحه:317 -336
|
|
|
چکیده
|
پژوهش حاضر سعی بر آن تلاش میکنددارد که با استفاده از تلفیق سه تکنیک روش مهندسی کانسی، مدل کانو و طراحی آزمایشهای تاگوچی، برای شناسایی، دسته بندی و اولویت بندی نیازهای احساسی مشتریان (کانسی) در صنعت خودرو، رویکردی جدید پیشنهاد دهد تا باعث سبب جلب رضایت بیشتر آنان شود. به منظور دستیابی به این هدف فوق، در ابتدا کلمات واژگان کانسی و مشتری پس از شناسایی، و غربال گرددمیشوند؛، سپس این کلمات واژگان بر اساس مدل کانو طبقه بندی گردیده؛خواهند شد. در مرحلهه بعد، به کمک روش طراحی آزمایشهای تاگوچی، سطوح بهینه و اولویت بندی ویژگیهای جذاب بهدست آمده از مدل کانو تعیین شد. به منظور سنجش اعتبار و کارایی رویکرد پیشنهادی، مطالعهه موردی در صنعت خودرو و، در یکی از نمایندگیهای مجاز ایران خودرو در شهر اصفهان صورت گرفته است. در مطالعهه موردی از 38 واژه واژه کانسی شناسایی شده، 7 واژه در دسته نیازهای جذاب قرار گرفتند و در مرحلهه بعد مشخص گردد شد که از این 7 نیاز جذاب ، 5 نیاز در دسته نیازهای بسیار جذاب و 2 نیاز در دسته نیازهای تا حدودی جذاب قرار گرفته اند.
|
کلیدواژه
|
صنعت خودرو ,طراحی آزمایشهای تاگوچی ,مدل کانو ,مهندسی کانسی
|
آدرس
|
اصفهان, دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران, ایران, اصفهان, کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران, ایران
|
پست الکترونیکی
|
h.vaez@yahoo.com
|
|
|
|
|