|
|
توسعه مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران (پژوهشی پیرامون بانک رفاه)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
رزمی جعفر ,حیدریه سیدعبدالله ,شهابی علی
|
منبع
|
مديريت صنعتي - 1393 - دوره : 6 - شماره : 3 - صفحه:471 -490
|
|
|
چکیده
|
سازمانهای امروزی برای دستیابی به موفقیت و بقا به فناوریهای نوین و استفاده از آن نیاز دارند. تلاشهای مدیریت فناوری زمانی به نتیجه میرسد که مشتریان فناوری جدید را بپذیرند و بهطور مستمر از آن استفاده کنند. علاوهبراین، پذیرش فناوریهای نوین در لحظه اتفاق نمیافتد، فرایندی است که طی زمان شکل میگیرد و با استفاده مستمر، پذیرش موفق صورت میگیرد. در این مقاله ضمن مرور مطالعات انجامگرفته در زمینه مدل پذیرش فناوری ارایهشده دیویس از زمان معرفی تا کنون، تلاش شده است با در نظر گرفتن متغیرهای مدل پذیرش فناوری اولیه و افزودن متغیرهای عادت، توانایی استفاده و تبلیغات که کمتر به آن توجه شده است، مدلی از پذیرش فناوری با توجه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران معرفی شود. پس از شناسایی متغیرها، برای بررسی روابط میان آنها پرسشنامهای طراحی شد و با پاسخ خبرگان بخش فناوری اطلاعات بانک رفاه به پرسشنامه، دادههای جمعآوری شده بهکمک روش دیماتل فازی تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد استفاده مستمر از فناوری (بانکداری الکترونیکی)، عادت به فناوری را افزایش میدهد و هرچه عادت افزایش یابد، استفاده از فناوری بیشتر میشود؛ در واقع یک چرخه تقویتی قوی بهوجود خواهد آمد.
|
کلیدواژه
|
بانکداری الکترونیک ,تبلیغات ,دیماتل فازی ,عادت به سیستم ,مدل پذیرش فناوری
|
آدرس
|
دانشگاه تهران, استاد گروه مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، ایران, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان, استادیار مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، ایران, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|