|
|
طراحی متدولوژی تعالی سازمانی صنعت نفت ایران ..
|
|
|
|
|
نویسنده
|
محقر علی ,صفری حسین ,معین نجفآبادی فقیهه
|
منبع
|
مديريت صنعتي - 1400 - دوره : 13 - شماره : 3 - صفحه:370 -390
|
|
|
چکیده
|
هدف: تعالی سازمانی، مفهومی ناشناخته در حوزه مدیریت و سازمان نیست؛ اما توسعه مدلهای جدید، اختلاف فاحش میان نسخه 2020 و نسخههای قدیمی مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و تلاش سازمانهای مختلف برای توسعه متدولوژی سفارشی تعالی سازمانی برای سازمان خود، همه نشان از پویایی و ضرورت تمرکز بر این مفهوم بنیادین دارد. از این رو، در مقاله حاضر تلاش شده است تا به پیکربندی و آزمون متدولوژی تعالی سازمانی صنعت نفت ایران پرداخته شود.روش: بهمنظور پیکربندی مدل، از استراتژی نظریه دادهبنیاد چندگانه (mgt) استفاده شده است، این مدل، بهنوعی روش تکمیلی و توسعهیافته نظریه دادهبنیاد (gt) است و میتواند با ترکیب رویکردهای قیاسی و استقرایی، چارچوب جامعی برای توسعه نظریه فراهم آورد. افزون بر این، برای تایید و ارزیابی مدل، از روش نظرسنجی از خبرگان استفاده شده است.یافتهها: تحلیل دادههای حاصل از بررسی بیش از 70 مدل توسعه داده شده در 40 سال اخیر و مصاحبه با 22 نفر از خبرگان که با ترکیب روشهای نمونهگیری هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی انتخاب شدند، به تدوین و تایید مدلی مشتمل بر 7 معیار، 32 زیرمعیار و 102 مفهوم منجر شد که بهبود عملکرد و تعالی سازمانی صنعت نفت ایران را در قالب معیارهای «رهبری استراتژیک و توسعه مدیریت»، «مدیریت سرمایههای سازمانی»، «دیپلماسی سازمانی»، «عملیات و مشتریان»، «نتایج فرایندهای مدیریتی و پشتیبان»، «نتایج ذینفعان»و «نتایج زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز» مفهومسازی میکند.نتیجهگیری: مدل برخاسته از پژوهش حاضر، این قابلیت را دارد که برای تدوین نقشه راه تعالی سازمانی، ارزیابی و تعیین برنامههای بهبود صنعت نفت، بهرهبرداری شود.
|
کلیدواژه
|
بهبود عملکرد، دیپلماسی سازمانی، زنجیره ارزش نفت و گاز، تعالی سازمانی، نظریه دادهبنیاد چندگانه
|
آدرس
|
دانشگاه تهران, دانشکده مدیریت, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه تهران, دانشکده مدیریت, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش, گروه مدیریت صنعتی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
fmoien@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Designing Organizational Excellence Methodology for Iran’s Oil Industry
|
|
|
Authors
|
Mohaghar Ali ,Moein Najaf Abadi Faghiheh ,Safari Hossein
|
Abstract
|
Objective: Organizational excellence is not an unknown concept in management and organization; in addition, developing novel models, differences between the 2020 model and the old model of EFQM, and different firms’ efforts to develop customized OEM methodology all indicate the dynamics and importance of focusing on this fundamental concept. Therefore, in the present study, an attempt was made to configure and test organizational excellence methodology in Iran’s oil industry.Methods: This research was conducted by using MultiGrounded Theory (MGT), a complementary and extended method of Grounded Theory (GT), that provides a comprehensive framework to develop distinctive theories. To validate the results, expert surveys were used in a separate stage. The result verified the validity of the acquired results and appropriateness of the final model from the perspective of understandability, comprehensiveness, applicability, and innovation.Results: Analyzing the gathered data by reviewing more than 70 models developed over the last 40 years and conducting interviews with 22 experts selected through a combination of purposive and snowball sampling methods led to the development of a model with seven criteria, 32 subcriteria, and 102 concepts which improve the excellence of Iran’s oil industry in terms of &Strategic leadership and management development&, &Management of organizational capital&, &Organizational diplomacy&, &Operation and customers&, &Results of managerial and supportive processes&, &Stakeholders results&, and &Value chain results&.Conclusion: The obtained results of the present study can be applied in developing a roadmap for organizational excellence, evaluating and determining plans to improve Iran’s oil industry.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|