|
|
مدلسازی زنجیره تامین چهارسطحی چندکاناله یکپارچه برای محصول فصلی تحت تقاضای تصادفی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
محقر فاطمه ,جولای فریبرز ,حیدری جعفر
|
منبع
|
مديريت صنعتي - 1399 - دوره : 12 - شماره : 2 - صفحه:206 -235
|
|
|
چکیده
|
هدف: در این پژوهش، به مدلسازی ریاضی زنجیره تامین چهارسطحی (شامل یک تامینکننده، یک تولیدکننده، یک توزیعکننده و یک نمایندگی فروش) با سه کانال فروش (سنتی، اینترنتی و تلویزیونی بهواسطه پخش تبلیغات) بهصورت چندکاناله یکپارچه برای محصول فصلی (کفش) تحت تقاضای تصادفی اقدام شده است.روش: روش این پژوهش، از نوع بنیادی کاربردی است که تلاش میکند مجموعه دانستههای موجود در حوزه مدلسازی زنجیره تامین با ساختار چندکاناله یکپارچه را توسعه دهد. نتایج این تحقیق بنیادی در قالب مطالعه موردی، بررسی میشود. همچنین، رویکرد آن از نوع کمّی است. در مسئله این پژوهش، اعضای تصمیمگیرنده، نمایندگی فروش و توزیعکننده هستند که در خصوص مقدار سفارش بهینه تصمیم میگیرند. بدین ترتیب، ابتدا مسئله، در حالتهای تصمیمگیری نامتمرکز و متمرکز مدلسازی میشود و پس از تعیین مقادیر بهینه متغیرهای تصمیمگیری در هر یک از حالتها، نتایج بهدست آمده، با استفاده از دادههای واقعی، آزمایش و بهصورت عددی ارزیابی خواهد شد. همچنین، روی پارامترهای موثر بر سود اعضا و کل زنجیره تامین، تحلیل حساسیت انجام شده است.یافتهها: نتایج عددی نشان داد که سود کل زنجیره تامین در حالت متمرکز، بیش از حالت نامتمرکز است، بنابراین صحت مدل و مقادیر سفارش تایید میشود.نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحلیل حساسیت مدل، میانگین سود اعضا و سود کل زنجیره تامین با افزایش قیمت فروش نهایی و توان تولید محصول، افزایش مییابد؛ ولی سرعت رشد سود با افزایش قیمت فروش بیش از سرعت رشد سود با افزایش حداکثر تولید است.
|
کلیدواژه
|
زنجیرۀ تامین چندسطحی، خردهفروشی چندکاناله یکپارچه، تقاضای تصادفی، تصمیمگیری متمرکز، تصمیمگیری نامتمرکز
|
آدرس
|
دانشگاه تهران، پردیس البرز, دانشکده مهندسی صنایع, گروه مهندسی صنایع, ایران, دانشگاه تهران, دانشکده مهندسی صنایع, گروه مهندسی صنایع, ایران, دانشگاه تهران, دانشکده مهندسی صنایع, گروه مهندسی صنایع, ایران
|
پست الکترونیکی
|
j.heydari@ut.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Modeling a Four Echelon Omni-Channel Supply Chain for Seasonal Product under Stochastic Demand
|
|
|
Authors
|
Jolai Fariborz ,Mohaghar Fatemeh ,Heydari Jafar
|
Abstract
|
Objective: The present work proposes a mathematical model for a fourechelon supply chain network for a seasonal product with stochastic demand. The supply chain structure includes a supplier, a producer, a distributor, and a retailer with three sale channels.Methods: The methodology introduced in this paper is a fundamental yet practical one that expands the knowledge of modeling for omnichannel supply chain and examines the outcomes in a real case study using a quantitative approach. In this case study, the retailer and the distributor are decisionmakers, who decide the optimum order quantity. First, the centralized and decentralized models are identified. Second, the optimum order quantity for each model is determined, and finally, the results are verified using a numerical approach. Further, a sensitivity analysis is performed on the parameters that affect the profits obtained by members and the supply chain.Results: Numerical examples show that the supply chain profit in the centralized model is more than the decentralized model, which correctly predicts the models and the estimated optimum order quantities.Conclusion: The results of the sensitivity analysis show that the expected value of the members and the supply chain profit will increase when the final selling price and production capacity are increased. However, the increasing rate of profit obtained by increasing the selling price is higher than that of production capacity.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|