>
Fa   |   Ar   |   En
   شناسایی عوامل کلان موثر بر موفقیت نوآوری باز در اکوسیستم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دیجیتال  
   
نویسنده حاجی آخوندی عرفان ,هاشم زاده خوراسگانی غلامرضا ,بوشهری علیرضا
منبع مديريت صنعتي - 1399 - دوره : 12 - شماره : 2 - صفحه:344 -372
چکیده    هدف: شناسایی عوامل کلانی که بر موفقیت نوآوری باز در اکوسیستم کسب‌وکارهای دیجیتال موثرند، هدف این پژوهش است. روش: بعد از شناسایی اولیه عوامل موثر از پیشینه، با استفاده از نمونه هفتاد نفری از صاحب‌نظران، پیمایشی در اکوسیستم کسب‌وکار دیجیتال انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه خبرگان سازمانی و کارشناسان فعال در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دیجیتال است. در این پژوهش، برای سنجش روایی واگرا، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. صحت و معناداری روابط میان این متغیرها و تایید مدل اندازه‌گیری و ساختاری، به‌کمک تحلیل عاملی تاییدی یا معادلات ساختاری مبتنی بر pls و با استفاده از نرم‌افزارهای spss و smart pls بررسی شده است. یافته‌ها: سازه‌های برون‌زای مدل، روی هم 62 درصد از واریانس سازه موفقیت در نوآوری باز را شرح می‌دهد و به‌ترتیب سازه‌ها‌ی محیط مقرراتی و نظارتی، پشتیبانی مالی و نهادهای واسطه در موفقیت نوآوری باز، بیشترین ارتباط و اهمیت را دارند. همچنین مقدار شاخص 2q مدل برابر با 392/0 است که نشان می‌دهد مدل پیشنهادی، تناسب پیش‌بینی مناسبی دارد. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود که دولت و سیاست‌گذاران، راهکارهایی همچون تشویق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تامین مالی جمعی، مشوق‌های مالیاتی، ایجاد نظام حقوقی کارا برای حفاظت از دارایی‌های فکری، ایجاد پلتفرم‌های نوآوری باز و قطب‌های فناوری را در دستور کار قرار دهند تا اکوسیستم مناسبی برای اجرای راهکارهای نوآوری باز در کسب‌وکارهای دیجیتال شکل گیرد.
کلیدواژه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حقوق مالکیت فکری، نهادهای واسطه، پلتفرم‌های نوآوری باز
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, دانشکده مدیریت و اقتصاد, گروه مدیریت تکنولوژی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, دانشکده مدیریت, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر, دانشکده مدیریت, گروه مدیریت فناوری, ایران
پست الکترونیکی arb1148@yahoo.com
 
   Identify the Major Factors Affecting the Success of Open Innovation in the Digital Knowledge-based Business Ecosystem  
   
Authors Boushehri Alireza ,Hajiakhoondi Erfan ,Hashemzadeh Khorasgani Gholamreza
Abstract    Objective: This study aims to identify the major factors that affect the success of open innovation in the digital business ecosystem. Methods: After initial identification of the factors influencing the background, a survey was conducted in the digital business ecosystem using a sample of 70 experts. The research community includes all organizational experts and experts active in digital knowledgebased businesses. In this study, exploratory factor analysis has been used to measure divergent validity and the accuracy and significance of the relationships between these variables and confirmation of the measurement and structural model by confirmatory factor analysis or structural equations based on PLS and SPSS and Smart PLS software have been investigated. Results: The exogenous structures of the model together account for 62% of the variance of the structure of open innovation success, and the structures of the regulatory and regulatory environment, financial support and intermediary institutions have the most relevance and importance in the success of open innovation, respectively. Also, the value of Q2 index of the model is equal to 0.392, which indicates that the proposed model has a good predictive fit. Conclusion: It is suggested that governments and policymakers implement strategies such as encouraging venture capital and crowd funding, tax incentives, establishing an efficient legal system for the protection of intellectual property, establishing open innovation platforms and technology hubs, and other research findings. In this way, a suitable ecosystem for the implementation of open innovation strategies in digital businesses is formed.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved