>
Fa   |   Ar   |   En
   بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»  
   
نویسنده بشیر حسن ,اسکندری علی
منبع تحقيقات فرهنگي ايران - 1392 - دوره : 6 - شماره : 2 - صفحه:143 -161
چکیده    امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسایل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم‌سازانی که دغدغه‌ ی حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند. در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از کلیدی ترین و محوری ترین مفاهیم در مطالعات فرهنگی و رسانه ای است در پی آن خواهیم بود تا نحوه بازنمایی نهاد خانواده در فیلم «یه حبه قند» را با استفاده از روش تحلیل گفتمانی «پدام» استخراج نماییم. نتایج این تحلیل نشان می دهد که کارگردان با برشمردن تاثیر عناصر مثبت تجدد و سنت بر خانواده ایرانی نگاه های صرفاً انتقادی نسبت به این دو مقوله را رد می کند و در نهایت ایده آل ترین شکل خانواده را همراهی عناصر مثبت سنت و مدرن در کنار یکدیگر معرفی می کند
کلیدواژه رسانه ,خانواده ,بازنمایی ,تحلیل گفتمان ,فیلم یه حبه قند
آدرس دانشگاه امام صادق (ع), دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع), ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(ره), ایران
پست الکترونیکی a.eskandari313@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved