>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی رابطه بین مولفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد  
   
نویسنده فرهمند مهناز ,دامن باغ مرتضی
منبع تحقيقات فرهنگي ايران - 1396 - دوره : 10 - شماره : 1 - صفحه:117 -144
چکیده    احساس تعلق ملی به‌عنوان یکی از مولفه‌های سرمایه اجتماعی، واژه‌ای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام می‌شود و جامعه تا اندازه‌ای به ‌این ‌علت وجود دارد که مردم، احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی، یکی از امور مهم هر جامعه‌ای قلمداد می‌شود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان و مجریان امر، درباره عوامل اجتماعی موثر بر آن می‌تواند گام موثری برای شناخت مسائل موجود در جامعه باشد. مقاله حاضر رابطه بین مولفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد را بررسی کرده است. جامعه آماری پژوهش، تمام شهروندان 15 تا 65 سالۀ شهر یزد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته است که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. روش نمونه‌گیری نیز به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بوده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بین عرفی شدن، مصرف‌گرایی، و شبکه‌های اجتماعی مجازی با تعلق ملی، رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، اما رابطۀ سن و ترجیحات ارزشی با تعلق ملی، مستقیم و معنادار بوده است. در معادله رگرسیون، متغیرهای مستقل توانسته‌اند 39 درصد از تغییرات متغیر تعلق ملی را تبیین کنند. بیشترین اثرگذاری بر روی متغیر وابسته (تعلق ملی) به‌ترتیب متعلق به متغیر عرفی شدن، سن، ترجیحات ارزشی، و مصرف‌گرایی بوده است.
کلیدواژه تعلق ملی، عرفی شدن، ترجیحات ارزشی، مصرف‌گرایی، شبکه‌های اجتماعی مجازی
آدرس دانشگاه یزد, دانشکده علوم اجتماعی, ایران, دانشگاه یزد, دانشکده علوم اجتماعی, ایران
پست الکترونیکی morteza.d2014@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved