>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل انیمیشن‏‌های هالیوودی با رویکرد تربیتی  
   
نویسنده بشیر حسن ,جواهری جواد
منبع تحقيقات فرهنگي ايران - 1396 - دوره : 10 - شماره : 1 - صفحه:87 -116
چکیده    امروزه یکی از تاثیرگذارترین و پرطرفدارترین تولیدات رسانه‏ای در دنیا، از نظر اثرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان، تولیدات سینمایی انیمیشن، به‌ویژه انیمیشن‏های هالیوودی است. از زمانی‌که انیمیشن‏های سینمایی سه‏بعدی به‌وجود آمده‌اند، این نوع تولیدات در محتوا نیز دستخوش تحولات زیادی شده و مفاهیم و محتوای آن‏ها به‌ویژه از جنبه تربیتی، به‌طور محسوسی ارتقا یافته است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، محتوای این انیمیشن‏ها بررسی شده است. در این راستا شش انیمیشن «عصر یخبندان»، «پاندای کونگ‏فوکار»، «یخ‏زده»، «شجاع»، «راتاتویل» و «هر کسی قهرمان است»، تحلیل، و کدهای معنایی و در پی آن، مضمون‌های هریک از آن‌ها استخراج شده است. در ادامه مضمون‌های موجود در قالب مفاهیم دسته‏بندی شده‌اند که منجر به استخراج 26 مفهوم از آن‏ها شده و اثرات تربیتی این مفاهیم نیز در سه سطح، بررسی شده‌اند. از مهم‌ترین مفاهیم یافت‌شده می‏توان به نسبیت در ارزش‏ها، تقدس‏زدایی، تاکید بر جایگاه مهم خانواده، درونی بودن رشد و پیشرفت، لزوم باور به کاری که باید انجام شود، و... اشاره کرد. درنهایت نیز تاثیر مفاهیم سطح‌های گوناگون از نظر اثرات مثبت و منفی و نیز ابعاد نظری و عملی، بررسی و مقایسه شده است.
کلیدواژه انیمیشن، هالیوود، تحلیل محتوای کیفی، تربیت، کودک و نوجوان
آدرس دانشگاه امام صادق(ع), دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات, ایران, دانشگاه تهران, دانشکده مدیریت, ایران
پست الکترونیکی jvd.javaheri@ut.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved