>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی نقش برندسازی شهری در تحقق مفهوم شهر خلاق (مورد مطالعه: ارومیه)  
   
نویسنده محمودی آذر شیرزاد ,داودپور زهره
منبع مطالعات ساختار و كاركرد شهري - 1398 - دوره : 6 - شماره : 18 - صفحه:109 -141
چکیده    شهرهای نام‌آور برای تثبیت جایگاه خود همواره در تلاش‌اند تا خود را به یکی از انگاره‌های جدید ربط دهند. یکی از این انگاره‌ها شهر خلاق است. شهرها با ملحق شدن به شبکۀ شهرهای خلاق در پی افزایش توان اقتصادی خود می باشند و برای نیل به این رشد اقتصادی به تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌هایی دست زده‌اند که یکی از آن‌ها برندسازی شهری است، زیرا اصلی‌ترین رسالت برندینگ شهری کمک به رشد اقتصادی شهر است. پژوهش حاضر بر آن است تا نقش و تاثیر برندسازی شهری را بر تحقق مفهوم شهر خلاق موردآزمون قرار دهد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی_تحلیلی می باشد. نتایج رابطه و همبستگی معنی داری را بین مولفه های برندسازی و شاخص های شهر خلاق نشان می دهد و آنها را مکمل و تقویت کننده ی یکدیگر می داند. همچنین نتایج رتبه بندی مناطق شهری از منظر مولفه های مذکور نشان می دهند که مناطق 5 و 1 نسبت به دیگر مناطق در وضعیت بهتری به سر می برند و با توجه به اینکه عنوان شهر خلاق مطرح می باشد و نه مناطق شهری خلاق، لذا توصیه می گردد، مدیریت شهری در راستای توازن مناطق شهری و توزیع مناسب و عادلانه ی خدمات، زیرساخت ها و ... به اتخاذ سیاست ها و استراتژی های مناسب اقدام نماید.
کلیدواژه برندسازی شهری، شهر خلاق، پایداری اقتصادی، fanp، ارومیه
آدرس دانشگاه آزاد قزوین, دانشکده معماری و شهرسازی, گروه شهرسازی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشکده معماری و شهرسازی, گروه شهرسازی, ایران
پست الکترونیکی zdavoudpour@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved