>
Fa   |   Ar   |   En
   اثربخشی بازی‌درمانی کودک محور بر مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیستیک  
   
نویسنده هاشمی پور سریرا ,محمدی کوروش
منبع طب پيشگيري - 1397 - دوره : 5 - شماره : 2 - صفحه:10 -1
چکیده    هدف: اتیسم (autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارت های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد.روش ها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانzimerman و پرسشنامه مهارت های اجتماعی elliot و gersham بود. پس از اجرای پیش آزمون برای، مداخله آزمایشی (بازی درمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس آزمون اجرا شد.نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی درمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنی دار (0.001>pvalue) مهارت های هیجانی و اجتماعی در مرحله پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بازی درمانی کودک محور باعث بهبود مهارت های هیجانی کودکان اُتیستیک می شود و برای آموزش مهارت های هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد می شود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند.
کلیدواژه بازی‌درمانی، اختلال اُتیسم، مهارت‌های اجتماعی، هیجانی.
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس, ایران, دانشگاه هرمزگان, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved