>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی و تحلیل عوامل موثر بر تربیت سیاسی شهروندان (نمونه موردی شهر شیراز)  
   
نویسنده عبدالله عبدالمطلب ,زارع ملیحه
منبع دانش سياسي - 1396 - دوره : 13 - شماره : 1 - صفحه:123 -150
چکیده    تربیت سیاسی در ادبیات علوم سیاسی و علوم تربیت، کاری است بکر و نو که به لحاظ ماهیت از منظرهای مختلف قابل‌ طرح و توجه است. تبیین مفهوم تربیت سیاسی، بدون توجه به مبانی و اصول و روش‌های بنیادین آن در اندیشه اسلامی، ممکن است ما را به هدف اصلی و غایی رهنمون نسازد. ازاین‌رو، مقاله حاضر به تبیین مبانی، اصول و اهداف روش‌های تربیت سیاسی با رویکرد دینی پرداخته است. هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر تربیت سیاسی از دیدگاه شهروندان شیراز است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و بخش اصلی از طریق پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه به دست آمده است. نمونه آماری 321 نفر از شهروندان بالای هجده سال منطقه یک شیراز بوده‌اند. پایایی ابزار سنجش برپایه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 بوده است. در این پژوهش تاثیر چند عامل به عنوان متغیرهای مستقل بر تربیت سیاسی (متغیر وابسته) بررسی شده است. هدف این پژوهش میزان اثربخشی هریک از عوامل موثر بر تربیت سیاسی شهروندان از دید خود پاسخ‌دهندگان است. در این تحقیق، از پاسخگویان سوال شده که کدام‌یک از عوامل بیشترین تاثیر را بر تربیت سیاسی شما داشته است؟ نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مهم‌ترین عاملی که از دید پاسخ‌دهندگان در تربیت سیاسی بیشترین تاثیر را دارد عبارتند از: در درجه اول رسانه‌ها با مقدار معیار آزمونt استودنت 70/12 و پس‌ از آن خصلت‌های فردی با میانگین 72/11 بوده است. دولت با مقدار 71/6، اسلام با مقدار 95/4، مراکز علمی با مقدار 88/4 در مراحل بعدی قرار دارند. دو شاخص اجتماع با مقدار 70/0 و وضعیت اجتماعی و اقتصادی با مقدار 46/0 در تربیت سیاسی تاثیری نداشته‌اند.
کلیدواژه سیاست، تربیت سیاسی، نظام سیاسی، دانش سیاسی
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, گروه معارف اسلامی, ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, ایران
پست الکترونیکی malihe.zareh93@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved