>
Fa   |   Ar   |   En
   پیش‌بینی نقش رسانه‌ها در میزان‌ تمایل شهروندان اصفهان به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396  
   
نویسنده رهبرقاضی محمودرضا ,مسعودنیا حسین ,نساج حمید
منبع دانش سياسي - 1395 - دوره : 13 - شماره : 24 - صفحه:117 -138
چکیده    این پژوهش، به بررسی تاثیر انواع مختلف رسانه‌ها بر روی تصمیم‌گیری افراد در مورد احتمال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 در اصفهان پرداخته است. در این رستا، درحالی‌که تاثیر رسانه‌ها ‌بر روابط سیاسی بسیار مورد توجه بوده است، تحقیقات تجربی بسیار ناچیزی به منظور بررسی تاثیرات انواع مختلف رسانه ها بویژه در ارتباط با عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. بنابراین، مطالعه حاضر، با تقسیم رسانه‌ها به پنج نوع روزنامه‌ها و مطبوعات، تلویزیون، اخبار ماهواره‌ای، سایت های خبری اینترنتی و بحث های سیاسی درون شبکه‌های اجتماعی مجازی قصد دارد به پیش بینی تاثیرات این رسانه ها بر تصمیم گیری افراد در مورد احتمال شرکت یا شرکت نکردن در‌ انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر اصفهان در فروردین و اردیبهشت سال 1395 می باشد که فرضیات پژوهش با حجم نمونه 350 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تنها سه رسانه شبکه های خبری ماهواره ای، سایت های خبری اینترنتی و بحث های سیاسی درون شبکه های اجتماعی مجازی به‌عنوان متغیرهای پیش بین بر روی تمایل به مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 تاثیر داشتند و دو متغیر مطبوعات و اخبار تلویزیونی تاثیر معنی داری برای شرکت در انتخابات نداشتند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد در‌حالی‌که ماهواره ها باعث کاهش احتمال شرکت شهروندان در انتخابات می شوند، اما سایت های خبری اینترنتی و شبکه های اجتماعی مجازی باعث افزایش احتمال مشارکت مردم در انتخابات می شوند.
کلیدواژه مطبوعات، اخبار تلویزیونی، اخبار ماهواره‌ای، سایت‌های خبری اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی مجازی و انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396
آدرس دانشگاه اصفهان, گروه علوم سیاسی, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه علوم سیاسی, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه علوم سیاسی, ایران
پست الکترونیکی nascaj@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved