>
Fa   |   Ar   |   En
   مطبوعات محلی و مشارکت سیاسی مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری؛ مطالعه موردی شهر کرمان  
   
نویسنده معصومی مجید ,محبان محمدجواد
منبع دانش سياسي - 1393 - دوره : 10 - شماره : 2 - صفحه:175 -198
چکیده    مشارکت سیاسی، از مولفه‌های مهم در انتخابات، برای رژیم‌های سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار است. نظریه‎پردازان توسعه، مشارکت سیاسی و مخصوصاً شرکت در انتخابات را از مهم‌ترین شاخصه‎های توسعه سیاسی می‌دانند. توسعه سیاسی بدون مشارکت سیاسی معنا ندارد و یا حداقل از لحاظ محتوایی کامل نیست. رسانه‌های جمعی از جمله مطبوعات در کنار احزاب، گروه‌های ذی‌نفوذ، طبقات اجتماعی، سندیکاها و... نقش موثری در جامعه‌پذیری سیاسی و مشارکت سیاسی دارند و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با رساندن اخبار و اطلاعات سیاسی، معرفی ارزش‌ها و آرمان‌های سیاسی و تبلیغ در مورد آن‌ها، مقایسه ارزش‌های سیاسی جامعه خودی با ارزش‌های جوامع دیگر، بحث و گفتگو پیرامون مواضع دولت و غیره مشارکت ملت‌ها در سیاست را محقق می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مطبوعات محلی شهر کرمان بر مشارکت سیاسی مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام شده است. در این پژوهش علمیتوصیفی، گردآوری اطلاعات در بخش نظری به روش کتابخانه‌ای و در بخش عملی با استفاده از ابزار پرسشنامه و به‌صورت پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش 392 نفر بود که تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که علی‌رغم اثبات رابطه و تاثیر مطبوعات و نشریات محلی بر مشارکت سیاسی افراد مورد مطالعه در انتخابات مذکور، با توجه به ضریب رگرسیون محاسبه‌شده (518/0)، نشریات و مطبوعات محلی تاثیر چندان زیادی در این رابطه نداشتند و مشارکت سیاسی افراد مورد مطالعه، تحت تاثیر عوامل و متغیرهای دیگری بجز نشریات و مطبوعات محلی بوده است که موضوع مورد مطالعه این پژوهش نبوده‌اند
کلیدواژه مطبوعات محلی، مشارکت سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری، شهر کرمان
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت, دانشکده ادبیات و علوم انسانی, گروه علوم سیاسی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت, دانشکده ادبیات و علوم انسانی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved