>
Fa   |   Ar   |   En
   محاسبه شاخص‌های اصلی و فرعی قدرت اجتماعی تاثیرگذار بر قدرت ملی کشورها و مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورها  
   
نویسنده حافظ نیا محمدرضا ,صالح آبادی ریحانه ,زرقانی هادی ,احمدی سیروس
منبع دانش سياسي - 1398 - دوره : 15 - شماره : 2 - صفحه:389 -416
چکیده    از جمله تحولات مهم در هزاره سوم، محوریت و اولویت یافتن قدرت اجتماعی در حوز ههای مختلفسیاستگذاری است. به همین دلیل م یباشد که پرسش از چیستی این قدرت، مولف ههای تاثیرگذار آن و نحوهرتبه بندی بازیگران بر اساس این شاخص، به سوال های مهم تحلیلگران و سیاستمداران تبدیل شده است. در ایننوشتار محقق از منظری تطبیقی به این موضوع نگریسته است. برای این منظور از روش تحلیل نظر نخبگانیاستفاده شده و پژوهشی میدانی اجرا شده است. در این چشم انداز نظر 77 متخصص (به سال 1398 ) درموضوع سنجش ضریب اهمیت متغیرهای اجتماعی بر قدرت ملی، دریافت شده است. ه مزمان پرسشنام هایتهیه و توسط 30 متخصص در مقام تحلیل ابعاد کیفی موضوع، تکمیل شده است. برای تبدیل متغیرهای کیفی بهکمی از روش حداکثر درست نمایی فیشر بهره گرفته شد و سپس با توجه به دارا بودن رویکرد سیستمی ویکپارچه قدرت از تکنیک دیمتل نیز جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای استفاده شد. در نهایت 68کشور بر اساس روش تاپسیس بر اساس داده های کتابخان های و آماری رتبه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان دادکشور ایالات متحده آمریکا با میانگین ( 0,575 )، سوئیس ( 0,570 )، نروژ ( 0,566 )، سوئد ( 0,526 )، هلند0,522 )، نیوزیلند ( 0,487 )، انگلیس ( 0,482 )، قطر ( 0,477 )، چین ( 0,475 ) و هند ( 0,468 ) در رتبه اول تا دهم )قرار دارند. کشور ایران نیز با میانگین ( 0,394 ) در رتبه چهل ونه در بین شصت ونه کشور قرار گرفت. بنابراینم یتوان نتیجه گرفت کشورهایی که از قدرت اجتماعی بالایی برخوردار هستند به صورت کلی از قدرتچانه زنی بهتری در عرصه بین المللی و در راستای تامین اهداف و منافع ملی خود برخوردار م یباشند.
کلیدواژه قدرت اجتماعی، قدرت ملی، روش حداکثر نمایی فیشر، دیمتل، تاپسیس
آدرس دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم انسانی, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم انسانی, ایران, دانشگاه فردوسی مشهد, دانشکده ادبیات و علوم انسانی, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم انسانی, ایران
پست الکترونیکی reyhane.saleh@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved