>
Fa   |   Ar   |   En
   جایگاه تربیت شهروندی در گفتمان‌های سیاسی بعداز انقلاب اسلامی ایران مطالعه موردی گفتمان‌های عدالت محوری و اعتدال  
   
نویسنده باباخانی سجاد ,صالحی اکبر ,قائدی یحیی ,کشاورز سوسن
منبع دانش سياسي - 1398 - دوره : 15 - شماره : 2 - صفحه:347 -368
چکیده    بعداز انقلاب اسلامی در ایران گفتمان‌های مختلفی ظهور یافته است و هر گفتمان اهداف و برنامه‌های خاصی در زمینۀ تربیت شهروندی ارائه نموده است. مقاله حاضر، با هدف تحلیل انتقادی جایگاه تربیت شهروندی در گفتمان‌های عدالت محوری و اعتدال تدوین شده است. جامعه پژوهش شامل اسناد مرتبط با تربیت شهروندی در هر دو گفتمان می‌باشد. یافته‌ها نشان داد که برای تربیت شهروندی از دید گفتمان عدالت محوری، رعایت حقوق اجتماعی اقتصادی، و از نظر گفتمان اعتدال، رعایت حقوق سیاسی و مدنی، مهمترین مطالبات شهروندان را تشکیل می‌دهند. متون مورد بررسی در هر دو گفتمان به نقش شهروندان در فرآیند برآورده شدن حقوق توجه چندانی نمی‌کنند، بلکه تمرکز آنها بر وظیفۀ دولت برای تحقق بخشیدن به حقوق و زمینه‌های دستیابی به تربیت شهروندی است. شهروند بازنمود شده در این دو گفتمان موجودی است تک بعدی که تنها در هر دوره در یکی از ابعاد رشدی سریع و نامتوازن را تجربه کرده‌است. در غالب موارد، اسناد مورد بررسی از الگوی تک‌گفتمانی پیروی می‌کنند و علاقه‌ای به استفاده از عناصر گفتمان‌های رقیب ندارند.
کلیدواژه تحلیل انتقادی ، انقلاب اسلامی ، تربیت شهروندی ، گفتمان اعتدال ، گفتمان عدالت محوری
آدرس دانشگاه خوارزمی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, ایران, دانشگاه خوارزمی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, ایران, دانشگاه خوارزمی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, ایران, دانشگاه خوارزمی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی ss.keshavarz@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved