>
Fa   |   Ar   |   En
   مبانی جرم انگاری تبلیغات تجاری نا سالم در فقه شیعه و حنفی (با نگاهی به قوانین ایران، افغانستان و انگلستان)  
   
نویسنده حسینی عبدالبصیر
منبع مطالعات فقه اسلامي و مباني حقوق - 1394 - دوره : 9 - شماره : 31 - صفحه:47 -72
چکیده    تبلیغات تجاری طبق یک تعریف نوعی از ارتباطات است که از سوی شخص حقیقی یا حقوقی معینی، با هدف معرفی، جلب‌ توجه و یا تشویق نسبت به کالا، خدمت، نیاز، موسسه یا آموزه‌ای با استفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده، گروه و یا فرد صورت می‌گیرد.قانونمندی تبلیغات تجاری با توجه به آثار گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در پی دارد، به لحاظ مصالح عمومی ضروری است، اما مسائل متعددی در قانونگذاری در مورد تبلیغات تجاری مطرح می‌شود. مطابقت این مقررات با موازین شرعی و احکام فقهی که در قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان لازم دانسته شده است، ازجمله این مسائل است. مقاله حاضر به بررسی مبانی فقهی جرم انگاری تبلیغات تجاری ناسالم در فقه شیعه و حنفی با تطبیق آن بر مصادیقی از تبلیغات تجاری پرداخته است. قواعد و احکام فقهی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، عبارت است از نفی اضرار به غیر، نفی تدلیس، غش و تغریر، نفی اسراف و تبذیر، نفی دروغ، نفی معاونت بر اثم و حرمت نَجَش
کلیدواژه تبلیغات تجاری ,اضرار به غیر ,تدلیس ,نَجَش ,معاونت در گناه ,تبلیغات تجاری گمراه‌کننده
آدرس جامعه المصطفی العالمیه, ایران
پست الکترونیکی abh.hosseini@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved