|
|
تحلیل انتقادی مبانی و قواعد ضبطالمصاحف در جهان اسلام (بررسی موردی: علامت سکون)
|
|
|
نویسنده
|
سبحانی علیرضا ,ناصحی محمد ,خوشدل مفرد حسین
|
منبع
|
مطالعات قرائت قرآن - 1400 - دوره : 9 - شماره : 16 - صفحه:39 -67
|
|
|
چکیده
|
علامتگذاری نص قرآن کریم در آغاز با نقطهگذاری حروف و کلمات شروع و موجب ایجاد چالشی جدی بر سر التزام و یا عدم التزام ضبط علامات مصاحف در میان عالمان در ادوار مختلف گردید. در این میان ضبط علامت سکون از مهمترین چالشهای مربوط به این مبحث بود. اگرچه ابوالاسود، برای حرف ساکن علامتی تعیین نکرد؛ اما نیاز به وجود این علامت در روانخوانی متن قرآن کریم موجب شد تا اندیشمندان ادوار بعد، دست به ابداع این علامت بزنند. ازاینرو علامت سکون در اعصار مختلف دارای شکلهای متفاوت است. البته ضبط علامت سکون در ابتدا بهصورت ساده و بدون قاعده انجام میگرفت؛ اما با مرور زمان و با به وجود آمدن شیوههای مختلف ضبط علامات در مراکز مختلف دو قطب جهان اسلام؛ یعنی مشارقه و مغاربه، برای ضبط این علامت نیز قواعدی تدوین شد. مقاله پیشرو به روش تحلیلی کتابخانهای، ضمن بیان روند شکلگیری انواع شکلالسکون در ادوار مختلف، به بررسی شیوه ضبط علامت سکون قرآن کریم در جهان اسلام پرداخته است که درنهایت با بررسی چهار گونه ضبطالسکون در ادوار و اماکن مختلف روشن گردید: علامت سکون در طول تاریخ دارای شکلی ثابت نبوده است؛ دوم: این علامت در بدو ابداع دارای قاعدهای خاص نبوده و با مرور زمان، قاعدهمند گردیده است؛ این قاعدهمندی برحسب خوانش و علم تجوید شکل گرفته که مطابق با دیدگاه طیف تسامحگرایانه ضبط السکون صورت پذیرفته است.
|
کلیدواژه
|
قرآن، ضبط السکون، شکل، التزام ضبط، ساکن، قواعد ضبط
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان, گروه معارف اسلامی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان, گروه معارف اسلامی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان, گروه معارف اسلامی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
khoshdel75@gmail.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|