>
Fa   |   Ar   |   En
   سنجش قراءات با اسلوب روایی و معیار نقل شفاهی  
   
نویسنده عباسی مسعود
منبع مطالعات قرائت قرآن - 1400 - دوره : 9 - شماره : 16 - صفحه:9 -38
چکیده    قرآن کریم، متنی گفتاری و ریشه ی قراءت آن وحیانی است و اساس آن بر مبنای اسلوب روایی و معیار نقل شفاهی استوار است. میزان توجّه و اهتمام جدّی عموم مسلمانان به مسئله ی قراءت قرآن و برداشت های دقیق تفسیری آن، از عصر نزول تاکنون، بیانگر میزان اهمیّت و ضرورت موضوع پژوهش است. در این مقاله، با روش نقلی و عقلی و رویکردی تاریخی تحلیلی، غرض اسلوب روایی در قراءت، دیدگاه های دانشمندان موثّر و تحوّل گرای مسیر قراءت پژوهی، همراه با بیان مراحل سنجش قراءات با اسلوب روایی و معیار نقل شفاهی از عصر رسول خداj تا عصر حاضر، مورد بررسی قرار گرفته که نتایج پایانی آن چنین است: 1 در عصر پیامبر اکرمj، سماع مستقیم از پیامبر؛ معیار بود. 2 در عصر صحابه و تابعین، نقل شفاهی به صورت روایات آحاد بود. 3 از عصر قاریان مشهور تا ظهور ابن مجاهد، اختیار، ترجیح قراءات، اجماع و استفاضه در قراءات، رواج داشت و همچنین، موضوع حصر قراءات در هفت قراءت از سوی ابن مجاهد؛ مطرح شد. 4 از عصر ابن مجاهد تا ظهور دانی، تحدید و تسبیع قراءات با دو مقیاس قراءت محور و قاری محور، انجام می شد. 5 از عصر دانی تا ظهور ابن جزری، حجّیت یافتن قراءات هفت گانه، قداست قراءات، ظهور اندیشه ی تواتر قراءات، رونق داشت. 6 از عصر ابن جزری تاکنون، عقیده به وحیانی بودن قراءات و همترازی آن با نصّ قرآن شکل یافت، همچنین استدلال نمودن با معیارهای صحّت سند، مطابقت با رسم مصحف به صورت احتمالی و موافقت قراءت با وجهی از وجوه زبان عربی، جهت شناخت قراءت صحیح، از دیگر نتایج این عصر می باشد.
کلیدواژه اسلوب روایی، معیار نقل شفاهی، اجماع، تسبیع قراءات، استفاضه، رسم مصحف، حجّیت قراءات، تواتر قراءات، ابن مجاهد، ابن جزری
آدرس اداره کل تبلیغات اسلامی همدان, ایران
پست الکترونیکی mas.abbasi59@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved