|
|
تحلیل رفتار متقابل جنبه «بالغ» و «والد» در شخصیتهای داستانی مثنوی براساس نظریات اریک برن
|
|
|
|
|
نویسنده
|
رزیفام حسین ,دهقان علی ,فرضی حمیدرضا
|
منبع
|
پژوهشنامه نقد ادبي و بلاغت - 1394 - دوره : 4 - شماره : 2 - صفحه:133 -152
|
|
|
چکیده
|
اریک برن، روانشناس برجسته تحلیل رفتار متقابل، شخصیت را به سه جنبه ساختاری اساسی «والد»، «بالغ»، «کودک» تقسیم میکند و اعتقاد دارد نقشآفرینی هر یک از آنها در جای خود، با رعایت تعادل و تعامل، نشان سلامت روان آدمی است و انسان متعالی سالم، با کمک قوه استدلال و استنتاج (بالغ)، میان دو نیروی غریزه (کودک) و تعلیم و تربیت (والد)، تناسب ایجاد میکند. برهمخوردن موازنه سرنخهای کودک و والد، نشانه نبودِ تعادل در روان و رفتار آدمی است؛ اگر بالغ میان کودک و والد تعادل ایجاد کند، تصویری از انسان کامل ترسیم میشود اما اگر والد متکبر بیذوق و عیبجو بر کودک مستولی شود، آدمی از نقابهای اجتماعی استفاده میکند و خودشیفتهوار و نالایق در پی جلب محبت دیگران میدود و به دنبال سود و زیان دنیوی و اخروی است. مثنوی مولانا جلالالدین محمد بلخی، عارف و داستانسرای قرن هفتم هجری، حاوی سرگذشت گروههای بشری، با هر طیف اعتقادی و رفتاری است و ویژگیهای روانی ـ رفتاری در آن موشکافانه منعکس شدهاست و پژوهشگر میتواند با تحلیل محتوای داستانها، شخصیت قهرمانان را روانکاوی کند. پژوهش حاضر، جنبه والد و بالغ را در شخصیتهای داستانی مثنوی تحلیل کرده و سرنخهای این دو جنبه را در گفتار و رفتار و توصیف مولانا از اشخاص داستان، برجسته ساختهاست.
|
کلیدواژه
|
تحلیل رفتار متقابل ,اریک برن ,والد ,بالغ ,مثنوی ,مولانا ,Transactional Analysis ,Erick Bern ,Parent ,Adult ,Masnavi ,Mowlavi
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|