>
Fa   |   Ar   |   En
   نقش رسانههای اجتماعی جدید و شبکهسازی در انقلاب 25 ژانویه مصر و بحرانهای پس از آن  
   
نویسنده عسگرخانی ابومحمد ,قربانی فاطمه ,حلال خور مهرداد
منبع پژوهش هاي راهبردي سياست - 1393 - دوره : 3 - شماره : 10 - صفحه:79 -112
چکیده    فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین از جمله رسانهها ی اجتماعی، سای تهای شبک ههایاجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر، در حال تغییر چشمانداز گفتمان سیاسی در بحرانها ومحیطهای پس از درگیری هستند. کاربرد این ابزارها میتوان د روشهای ی که اید هها گسترشمییابند و در درون جوامع منتشر میشوند را دگرگون کند. فناوریهای نوین م یتوانند ارتباطموثر و پایدار بین افراد، اجتماعات، جنبشها و افراد ذینفع درگیر در مدیریت بحرانها را تسهیلکنند. فرضیه پژوهش پیش رو این است که نقشآفرینی رسانههای نوین نظیر اینترنت، شبک ههایاجتماعی (فیسبوک، توییت ر)، تلفن همراه (پیا مدهی متن ی)، وبلا گها، پس تالکترونیک ی وچترومها، عامل شکلگیری شیوه جدید مشارکت سیاسی در بین شهروندان (عمدتاً جوانان) اینکشور بوده است. از منظر جامعهشناسی سیاسی، جوانانی که از مشکلاتی چون بیکاری، فساد واستبداد رنج میبردند و از فناوریهای نوین ارتباطی استفاده میکردند، نقش مهمی در رهبری ومدیریت این انقلاب ایفا کردهاند و عملاً آغازگر موج اعتراضی مصر بودهاند.در این پژوهش قصد داریم با توجه به مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن درکشور مورد بررسی یعنی مصر، به مقطع زمانی انقلاب 25 ژانویه سال 2011 بپردازیم که در آن ب هواسطه نقش ابزارها و شبکههای ارتباطی نوین، میدانهای عمل جدیدی برای کنشگری سیاسیفراهمشد. پس از آن با در نظرگرفتن ظرفیت محدود این پژوهش، به شرایط و اوضاع در حال تغییراین کشور میپردازیم و این موضوع را بررسی میکنیم که چگونه فرصت سیاسی ایجاد شده دراین کشور در اثر حوادث و تحولات، دچار چالش شده است.
کلیدواژه انقلاب 25 ژانویه ,جنبشهای اجتماعی ,رسانه های نوین ,اخوانالمسسلمین ,کودتا
آدرس دانشگاه تهران, دانشیار روابط بینالملل دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, دانشجوی دکتری مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران, ایران
پست الکترونیکی mehrdad_tiara@yahoo.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved