|
|
بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر میزان هویت ملی (مطالعهی موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
شهرام نیا امیرمسعود ,مهرابی کوشکی راضیه ,پوررنجبر مهدیه
|
منبع
|
پژوهش هاي راهبردي سياست - 1393 - دوره : 3 - شماره : 9 - صفحه:121 -142
|
|
|
چکیده
|
بررسی میزان هویت ملی جوانان به عنوان مهمترین، مشروعترین و فراگیرترین نوعهویتجمعی و مطالعهی عوامل تاثیرگذار بر آن، یکی از موضوعاتی است که همواره مورد اهتمامجامعهشناسان و اندیشمندان حوزه سیاست بوده است و دغدغهی اصلی در این زمینه، حفظ وافزایش احساس تعلق و تعهد شهروندان به ویژه جوانان و دانشجویان به نمادهایی چون تاریخ،فرهنگ، سرزمین و نظام سیاسی میباشد. یکی از مواردی که کمتر مورد تدقیق نظری و تجربیقرارگرفته، تاثیر شبکههای اجتماعی بر هویتملی افراد است. شبکههایی که بر ارتباطات وتعاملات درونگروهی و برونگروهی افراد احاطه شده و به نظر میرسد بر میزان هویت ملی وانسجام ملی آنان تاثیرگذار باشد. لذا این پژوهش به دنبال بررسی و مطالعهی این مساله است کهآیا شبکههای اجتماعی میتواند بر هویت ملی دانشجویان تاثیرگذار باشد و میزان آن چه اندازهاست؟ روش بهکار رفته در این پژوهش، پیمایشی بوده و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه در1392 استخراج، اعتبار آن، به - میان 294 نمونه از دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 93روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شد و از طریق نرم افزارتجزیه و تحلیل گردید. یافتههای این مطالعه نشان میدهد رابطهی شبکههای برون spss22گروهی با ابعاد چهارگانهی هویت ملی؛ یعنی هویت فرهنگی- اجتماعی؛ تاریخی، سیاسی وسرزمینی معنادار و قوی میباشد و شبکههای مذکور به ترتیب بر هویت فرهنگی- اجتماعی؛هویت سیاسی؛ هویت تاریخی و هویت سرزمینی بیشترین تاثیر را داشتهاند. همچنین با وجود تاثیرشبکههای اجتماعی درون گروهی بر هویت سیاسی و فرهنگی- اجتماعی، مقدار کل بدست آمده،وجود رابطهی میان هویت ملی دانشجویان و شبکههای درونگروهی را تایید نکرد
|
کلیدواژه
|
سرمایه ی اجتماعی ,پیوندهای قوی ,پیوندهای ضعیف ,شبکه های اجتماعی ,هویت ملی
|
آدرس
|
دانشگاه اصفهان, استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه اصفهان, دانش آموخته ی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|