|
|
تعلیم و تربیت در دستگاه ایدئولوژیک داعش؛ نسل جدید اسلام گرایی رادیکال و تلاش برای آفرینش جامعه آرمانی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
نبوی عبدالامیر ,اعتضادالسلطنه نوژن
|
منبع
|
پژوهش هاي راهبردي سياست - 1400 - دوره : 10 - شماره : 36 - صفحه:245 -271
|
|
|
چکیده
|
رژیمها و گروههای ایدئولوژیک در راستای رسیدن به جهان آرمانی و مدینه فاضله موعود همواره درصدد پرورش انسانهایی طراز نوین بودهاند و برای تحقق این امر در پی کنترل همهجانبه ابعاد گوناگون زندگی انسانها برآمدهاند. به نظر میرسد داعش نیز به عنوان یک سازمان سیاسی نظامی تمامیتخواه از این امر مستثنی نبوده است. تجربه دوره هرچند کوتاهمدتِ خلافت نشان میدهد این گروه با قرائتی خاص از متون مقدس اسلامی بهطور خاص به دنبال آموزش و پروش کودکان و نوجوانان بوده است تا در نهایت انسان آرمانی و مدینه فاضله مدنظر خود را بیافریند. در این مقاله، ضمن تحلیل محتوای آثار درسی و تبلیغی، نظر آن گروه درباره علوم مختلف و روشهای نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن به هدفش پرداخته شده است و در این مسیر از مفهوم دستگاههای ایدئولوژیک دولت (آلتوسر) بهره گرفتهشد. از سوی دیگر با آگاهی از تلاش داعش برای بهرهگیری از روشها و ابزارهای گوناگون در جهت کسب تعهد و وفاداری هواداران، این مقاله میکوشد تا مسیرهای محتمل اثرگذار و نفوذ داعش بر کودکان و نوجوانان را در مرحله ارتباط و تماس اولیه مورد بررسی قرار دهد که عبارتند از: حساسیتزدایی نسبت به خشونت، نمایش شیوه مثبت زمامداری، اعطای حس هویت جمعی، الگوی نقش مثبت فقدان و جایگزینی و افراد بزرگسال قابل اعتماد و اثرگذار.
|
کلیدواژه
|
دستگاه های ایدئولوژیک دولت، جامعه آرمانی، تعلیم و تربیت، داعوش،اسلام گرایی رادیکال
|
آدرس
|
موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی, ایران, موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Education in ISIS Ideological Apparatus: New Radical Islamism and the Way towards Utopia
|
|
|
Authors
|
Etezadolsaltaneh Nozhan ,Nabavi Seyed Abdolamir
|
Abstract
|
As an ideological totalitarian state, on the way towards the utopic society, Islamic State in Iraq and Syria (ISIS) has attempted to cultivate people via totalitarian control over the human lives. However, through an unusual reading of the sacred text (Koran), ISIS has focused on a special version of education for kids and nonadults. Focusing on the ideological content of the educational texts and content Analysis of them, and based on the important conceptual frameworks introduced by Louis Althusser on the Ideological State Apparatus, the present study attempts to explore the ISIS textbooks, besides the emotional utilities they use in order to strengthen members’ loyalty to the Kaliph. Doing such exploration, our endeavor is concentrated on the different techniques ISIS applies to absorb and train nonadult members: 1. Desensitization to Violence, 2. Collective Identity Inculcation, 3. Positive Governance, 4. Loss/ Replacement of Positive Role Model (s) and 5. Trusted Adult Influencers.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|