|
|
تاثیر پایگاه، دینداری و رسانه بر گرایش افراد به ایدئولوژی اصولگرایی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
صمیمی فریبرز ,موحدی محمد ابراهیم
|
منبع
|
پژوهش هاي راهبردي سياست - 1399 - دوره : 9 - شماره : 34 - صفحه:143 -173
|
|
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی، دینداری و رسانه بر گرایش افراد به ایدئولوژی اصولگرایی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پیمایش انجام گرفته است؛ شیوه نمونهگیری؛ طبقهای، خوشهای، چند مرحلهای و حجم نمونه (n) 368 نفر برآورد شد. تکنیک جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه در قالب 32 گویه و دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار spss و smart pls تجزیه و تحلیل گردید. چارچوب نظری پژوهش با تلفیقی از نظریات بوردیو، نظریه نبرد فرهنگها و نظریات مکتب کلمبیا صورتبندی و معلوم شد کسانی که پایگاه اقتصادی – اجتماعی پایینی دارند میانگین نمره بالاتری به ایدئولوژی اصولگرایی است. در زمینه تاثیر رسانه، بین میزان استفاده افراد از رسانههای خارجی و گرایش آنان به ایدئولوژی اصولگرایی، رابطه معکوس وجود دارد و در ارتباط با تاثیر رسانههای داخلی، نتایج حاکی از افزایش گرایش افراد به ایدئولوژی اصولگرایی با توجه به میزان استفاده بیشتر از رسانههای داخلی است. همچنین مشخص شد گرایش به ایدئولوژی اصولگرایی بر حسب متوسط دینداری افراد تفاوت میپذیرد و کسانی که میانگین نمره دینداری بالایی دارند گرایش بیشتری به ایدئولوژی اصولگرایی دارند.
|
کلیدواژه
|
ایدئولوژی اصولگرایی، دینداری، رسانه داخلی، رسانه خارجی، پایگاه اقتصادی -اجتماعی
|
آدرس
|
دانشگاه علامه طباطبایی, ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, گروه جامعه شناسی, ایران
|
پست الکترونیکی
|
memovahedi@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluating the Influence of Status, Mass Media, and Degree of Religiosity on People’s Tendency towards the Ideology of Principalism
|
|
|
Authors
|
samimi fariborz ,movahedi mohammad ebrahim
|
Abstract
|
This study aims to investigate the effects of socioeconomic status, the degree of religious faith, and media in the tendency of individuals to acceptance of principalism ideology. This research is applied type in terms of purpose, and descriptive and analytical in terms of the method used, and data collection has been done through a survey. Sampling method was cluster multistage sampling and the sample size (n) was estimated to be 368 people. The data collection technique was a 32item questionnaire and data were analyzed using SPSS and SMART PLS software. The results of the research indicate that the average score of those who have a low socioeconomic status tends to be high for the ideology of principalism. In the context of media impact, there is a reverse relationship between the viewing of foreign media outlets and the tendency of people towards the principalism ideology, and in relation to the impact of domestic media, the results indicate an increase in people’s tendency towards principalism ideology when longer viewing of domestic media channels happens. It was also revealed that the tendency towards principalism ideology varies in terms of the average religiosity of individuals, and those who have a high degree of religiosity are more inclined towards the ideology of principalism.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|