>
Fa   |   Ar   |   En
   تاثیر آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای‌دهندگان مبتنی بر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی؛ مطالعه موردی: انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران  
   
نویسنده کذباسفروشها مریم ,خداداد حسینی حمید ,آقایی محمد
منبع پژوهش هاي راهبردي سياست - 1397 - دوره : 7 - شماره : 26 - صفحه:43 -70
چکیده    در سال‌های اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیک‌های بازاریابی روی آورده‌اند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی[1]، بازاریابی سیاسی[2] و بازاریابی مبارزاتی[3]  استفاده می‌کنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای‌دهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی انجام بررسی می‌کند. با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونه‌ای مشتمل بر 385 نفر ازرای‌دهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در 6 منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی، تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیت‌شناختی شامل: جنسیت، شغل، درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ، محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رای‌دهندگان اثر معناداری دارند.همچنین، عوامل جمعیت‌شناختی که به عنوان یک متغیر تعدیل‌گر بررسی شد، نشان داد سن و جنسیت تاثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای­ تاثیر معنادار است.
کلیدواژه بازاریابی سیاسی، آمیخته بازاریابی سیاسی، رای‌دهندگان، فرآیند رای دادن، عوامل جمعیت شناختی، انتخابات مجلس شورای اسلامی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی تهران, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز, ایران, دانشگاه تربیت مدرس تهران, ایران
پست الکترونیکی m.aghaei@modares.ac.ir
 
   The Effect of Political Marketing Mix on Voters Intention Based on Demographic Characteristic; Case Study: 10th Parliament Election  
   
Authors Karbasforoshha Maryam ,khodad hosseini hamid ,aghaei mohammad
Abstract    In recent years a lot of parties and candidates competing in this arena have turned to using marketing techniques. That is why such terms as personal marketing, political marketing and campaigns marketing are used in the meantime. This study aims to explore the effect of political marketing mix on voter’s intention based on demographic characteristic in 10th parliament election in Tehran. According to unlimited number of statistical population, a sample consisting of 385 voters of 10th parliament election were selected and investigated by using unlimited statistical population formula. Method of the research is based on descriptive surveyresearch and is an applied study. The conceptual model is conducted based on Political marketing mix which consists of political product, political promotion, political place, and political price and demographic factors including gender, occupation, income, education and age. The results of the research showed that each aspect of promotions, product, price and location of the political marketing mix has a significant effect on voters’ intentions. Also, demographic factors that were considered as a moderator variable showed that age and gender had no significant effect, while education, occupation and income had a significant effect.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved