|
|
مدل علی روابط رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی : مطالعه موردی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
رستگار احمد ,مظلومیان سعید ,قاسمی نسرین ,صیف محمد حسن
|
منبع
|
مديريت سلامت - 1394 - دوره : 18 - شماره : 61 - صفحه:69 -81
|
|
|
چکیده
|
مقدمه: توجه به کارآفرینی سازمانی و اشتغال مولد در سازمان های متصدی امر بهداشت و درمان به دلیل تنوع و تعدد فعالیت ها و خدمات بهداشتی و درمانی و لزوم ارتقا کیفیت آن ها، بسیار ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفته است.روش کار: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 187 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودگزارشی (ترکیبی) رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید.یافتهها: یافته های پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه رهبری خدمتگزار و کارآفرینی سازمانی تحت تاثیر مولفه های توانمندسازی روانشناختی قرار دارد به طوری که رهبری خدمتگزار از طریق مولفههای توانمندسازی روانشناختی بر کارآفرینی سازمانی به صورت غیر مستقیم و مثبت اثر می گذارد. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین اثر غیرمستقیم بر کارآفرینی سازمانی از میان مولفههای رهبری خدمتگزار، مربوط به مولفههای خدمت رسانی و تواضع و فروتنی می باشد. نتیجهگیری: بر مبنای نتایج پژوهش مدیران دانشگاه علوم پزشکی می توانند به وسیله مهرورزی، تواضع و فروتنی و خدمت رسانی به کارکنان، ضمن فراهم کردن زمینه رشد مولفههای توانمند سازی روانشناختی در کارکنان به افزایش کارآفرینی سازمانی کمک نمایند.کلیدواژهها : رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی، کارآفرینی سازمانی
|
کلیدواژه
|
رهبری خدمتگزار ,توانمندسازی روانشناختی ,کارآفرینی سازمانی ,Servant Leadership ,Psychological Empowerment ,Organizational Entrepreneurship
|
آدرس
|
دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران, دانشگاه پیام نور, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|