>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیل‌کنندگی کیفیت افشای اطلاعات: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران  
   
نویسنده اکبری محسن ,فرخنده مهسا ,ایاغ زهرا
منبع مديريت دارايي و تامين مالي - 1398 - دوره : 7 - شماره : 1 - صفحه:29 -44
چکیده    هدف: در دنیای پرتلاطم رقابتی امروز، کسب و حفظ مزیت رقابتی شرط بقا و عملکرد بالای شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی است. در این زمینه اطلاعات افشاشده به‌‌منزلۀ بخشی از سازوکارهای کنترلی، مدیران شرکت‌ها را ترغیب می‌کند تا در مسیر منافع سهامداران و بهبود عملکرد شرکت گام بردارند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیل‌گری کیفیت افشای اطلاعات در شرکت‌‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار است.روش: برای حصول به هدف اطلاعات مالی 117 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی 1390 تا 1395 جمع‌‌آوری شد. در این پژوهش دو متغیر نرخ بازده دارایی‌‌ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام به‌‌منزلۀ شاخص‌‌های اندازه‌‌گیری عملکرد مالی در نظر گرفته شد. برای سنجش رقابت بازاری محصول، از شاخص هریشمن هرفیندال استفاده شد.نتایج: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌‌دهد رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی تاثیر می‌گذارد. همچنین کیفیت افشای اطلاعات رابطۀ بین رقابت در بازار محصول و عملکرد مالی را تعدیل می‌کند؛ به‌طوری ‌که با ورود متغیر تعدیل‌کننده میزان توضیح‌دهندگی متغیر وابسته توسط متغیرهای توضیحی افزایش می‌یابد.
کلیدواژه رقابت در بازار محصول، عملکرد مالی، کیفیت افشای اطلاعات، شاخص هرفیندال هیرشمن
آدرس دانشگاه گیلان, دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه گیلان, دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه گیلان, دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی zahra.ayagh@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved