>
Fa   |   Ar   |   En
   چابکی در زنجیره تامین رقابتی با در نظر گرفتن رفتار مشتریان استراتژیک  
   
نویسنده کاویانی چراتی محمد ,قدسی پور حسن ,قیدرخلجانی جعفر
منبع پژوهش هاي مهندسي صنايع در سيستم هاي توليد - 1397 - دوره : 6 - شماره : 12 - صفحه:33 -47
چکیده    امروزه توسعه فناوری و توجه به نوآوری باعث شده است ذائقه‏ی بازار به ویژه بازار مُد و پوشاک دستخوش تغییرات مداوم شود. در چنین بازارهایی خرده‌فروشان و تولیدکننده‏گان چابکی و انعطاف‏پذیری را به عنوان یکی از راهبردها در زنجیره تامین خود مد نظر قرار داده‏اند. در این مقاله ابتدا یک مدل استکلبرگ دوسطحی شامل خرده‏فروش و تولیدکننده که به‌صورت سنتی بر سر مقدار کالا و قیمت فروش آن باهم رقابت دارند ارائه شده است. سپس مدل دیگری با اضافه نمودن برخی از ویژگی‏های چابکی به مدل اول توسعه داده‌شده است. در این مدل علاوه بر در نظر گرفتن رقابت بین اعضای زنجیره تامین، تاثیر رفتار مشتریان بر تصمیمات اعضای زنجیره تامین نیز لحاظ شده است. هدف این مقاله ارائه راهکاری مناسب برای تعیین مقدار سفارش، مقدار تولید و قیمت با در نظر گرفتن شرایط رقابت، نیاز بازار و رفتار مشتریان برای حداکثر کردن سود تولیدکننده و خرده‌فروش و همچنین کاهش مقدار حراج می‌باشد. مدل استکلبرگ دوسطحی ارائه‌شده ابتدا با رویکرد کاهنتاکر تک‌سطحی شده و کارایی مدل با یک مثال عددی بررسی و تحلیل شده است. نتایج مدل دوم نشان می‌دهد که خرده‌فروش و تولیدکننده با به‌کارگیری پاسخ‌دهی سریع و چابکی می‌توانند قیمت فروش را افزایش و مقدار حراج کالا در انتهای فصل فروش را کاهش دهند که در نهایت موجب افزایش سود هر دو عضو زنجیره تامین ‌شده است.
کلیدواژه زنجیره تامین رقابتی، پاسخ‌دهی سریع، تولیدکننده چابک، استکلبرگ دو-سطحی
آدرس دانشگاه صنعتی امیرکبیر, ایران, دانشگاه صنعتی امیرکبیر, گروه مهندسی صنایع, ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر, گروه مهندسی صنایع, ایران
پست الکترونیکی kheljani@aut.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved