>
Fa   |   Ar   |   En
   ارائه مدل بهینه ‏سازی استوار دوسطحی در برنامه‏ ریزی تولید با در نظرگیری تصمیمات قیمت‏گذاری به‏ منظور پاسخگویی به تقاضا در فضای رقابتی: مطالعه موردی  
   
نویسنده سعیدی مهرآباد محمد ,اعظمی عادل
منبع پژوهش هاي مهندسي صنايع در سيستم هاي توليد - 1396 - دوره : 5 - شماره : 11 - صفحه:173 -191
چکیده    برنامه‏ریزی دوسطحی، یک برنامه‏ریزی ریاضی است که در محدودیت‏های آن، مسئله بهینه‏سازی دیگری نیز وجود دارد. در این پژوهش، با توجه به رقابت شدید کنونی بین شرکت‏های تولیدی بزرگ برای کسب سهم بیشتری از بازار، یک مدل بهینه‏سازی استوار دوسطحی به‏صورت رهبر و پیرو به کمک بازی استکلبرگ در حوزه برنامه‏ریزی تولید، توسعه داده شده است. شرکت رهبر با قدرت نفوذ بالاتر، قصد تولید محصولات جدیدی دارد که می‏توانند جایگزین محصولات موجود گردند. شرکت‏های پیرو به‌عنوان رقیب، همانند شرکت رهبر به دنبال فروش بیشتر هستند و درعین‌حال، قصد و توان تولید چنین محصولات جدیدی را ندارند. قیمت محصولات جدید با روابط کششی ارائه شده بین تقاضای غیرقطعی و قیمت تعیین شده است که در واقع بازی بین دو سطح مدل را شکل می‏دهد. پس از خطی‏سازی، مدل استوار دوسطحی با استفاده از شرایط کاروش‏کان‏تاکر (kkt) به مدل تک‏سطحی معمولی تبدیل شده است. درنهایت، صحت و کارایی مدل توسعه یافته با استفاده از داده‏های واقعی شرکت سَروستان سپاهان واقع در استان اصفهان به‌عنوان رهبر در بازار رقابتی بررسی شده است.
کلیدواژه برنامه ‏ریزی دوسطحی، بهینه‏ سازی استوار، برنامه‏ریزی تولید، فضای رقابتی، قیمت‏گذاری
آدرس دانشگاه علم و صنعت ایران, دانشکده مهندسی صنایع, ایران, دانشگاه علم و صنعت ایران, دانشکده مهندسی صنایع, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved