>
Fa   |   Ar   |   En
   طراحی الگوی مشارکت مشتریان در فرآیند توسعه محصول جدید در صنعت خودروی کشور  
   
نویسنده شجاعی فرد حسین ,حمیدی زاده محمد رضا ,حسینی محمود ,اخوان مریم
منبع چشم انداز مديريت صنعتي - 1398 - دوره : 9 - شماره : 35 - صفحه:195 -228
چکیده    هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای اجرای اثربخش فرآیندهای توسعه محصول با توجه به خواست‌ها و انتظارات مشتریان و انطباق‌ آن با ویژگی های سازمانی برای صنعت خودروی کشور است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب ماهیت داده‌ها و نحوه گردآوری آن ها از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی (کیفی کمّی) با رویکرد گام‌های دروازه‌ای طراحی محصول است. بررسی متداول ترین روش های توسعه محصول با توجه به پیشینه و کاربردهای صنعت، استخراج شاخص های توسعه محصول جدید از منظر مشتریان، انطباق شاخص‌های توسعه محصول جدید با ویژگی ها و اهداف سازمانی، تعیین شاخص های اثرگذار بر توسعه محصول جدید و رتبه بندی آن ها که در آن از فنون تحلیل محتوا و گروه کانونی اکتشافی به منظور استخراج سنجه های پژوهش استفاده می‌شود. در بخش کیفی حجم نمونه شامل 19 خبره و در بخش کمّی حجم نمونه شامل 294 نفر از مشتریان سه شرکت «ایران‌خودرو»، «سایپا» و «پارس‌خودرو» است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، 50 شاخص در 11 تم‌ها و شرح آن ها و نیز الویت‌بندی تم‌های توسعه محصول جدید از دید مشتریان و سازمان شناخته، ارائه و تحلیل شدند.
کلیدواژه توسعه محصول جدید؛ رویکرد گام-گذار؛ دیدگاه مشتریان خودرو؛ دیدگاه تولیدکنندگان خودرو؛ صنعت خودرو.
آدرس دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved