>
Fa   |   Ar   |   En
   بازنمایی اصول انگاره‏ ی نیشن و مک‏ آلیستر در برنامه‏ های درسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‏ زبانان  
   
نویسنده صحرایی رضامراد ,وکیلی‏ فرد امیررضا ,سلطانی مریم
منبع پژوهش نامه آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان - 1392 - دوره : 2 - شماره : 1 - صفحه:5 -36
چکیده    برنامه­ی آموزشی، به مسائل مرتبط با یادگیری زبان، تجربه و هدف یادگیری، ارزش‏یابی و اهمیت روابط معلم و زبان­آموز می­پردازد. داشتن برنامه­ی آموزشی علمی، می­تواند ضامن موفقیت هر دوره‏ی آموزش زبان باشد. هدف پژوهش حاضر، معرفی انگاره­ای سازمان­یافته (نیشن و مک­آلیستر، 2010)، برای طراحی برنامه­ی آموزشیِ زبانی است. در این پژوهش، ابتدا مراحل طراحی برنامه­ی آموزشی بر پایه­ی این انگاره معرفی شده و سپس، میزان به‏کارگیری اصول آن انگاره در برنامه­ی درسی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین­المللی امام خمینی(ره)، به عنوان نمونه­ای از مراکز آموزش زبان فارسی، مورد تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور، 20 اصل موجود در این انگاره، با در نظر گرفتن دانش مورد نیاز برای پاسخ‏گویی، در قالب سه پرسش‌نامه­ (معلم، زبان‌آموز، و پژوهشگر) پیاده شد. زبان­آموزان و معلمان، با توجه به تجربه­ی خود در کلاس­های زبان فارسیِ مرکز آموزش زبان فارسی به پرسش­ها پاسخ دادند و پژوهشگر، پرسش­نامه­ی خود را بر اساس تحلیل محتوای آموزشی سطح پیشرفته تکمیل کرد. آزمودنی­های پژوهش، 15 مدرّس آموزش زبان فارسی و 64 زبان­آموز سطح پیش­دانشگاهی همان مرکز بودند. تحلیل پاسخ‌­ها نشان داد که برنامه­ی درسی این مرکز، در سطح پیشرفته، به‌جز سه اصل بسامد، ادامه­ی پیشرفت، و آموزش­پذیری، از دیگر اصول این انگاره­ پیروی می‌نماید.
کلیدواژه برنامه‏ ی آموزشی ,برنامه‏ ی درسی ,نیاز‌کاوی ,انگاره‏ ی نیشن و مک ‏آلیستر
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, ایران, دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره), ایران
پست الکترونیکی mfancie.1979@gmail.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved