>
Fa   |   Ar   |   En
   ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ در دانشجویان دختر  
   
نویسنده هاشمی شیخ شبانی سید اسماعیل ,بذرافکن حسام ,عزیزی محسن
منبع مطالعات اجتماعي روانشناختي زنان - 1392 - دوره : 11 - شماره : 1 - صفحه:175 -204
چکیده    هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ (MBI-SS) در دانشجویان دختر دارای مدرک کارشناسی ارشد بود. به‌منظور تکمیل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 124 دانشجوی دختر کارشناسی ارشد شرکت کردند. تحلیل مولّفه‌های اصلی سه عامل (بدبینی، خستگی هیجانی و ناکارآمدی) نشان داد که در مجموع 70/53 درصد واریانس مقیاس را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس تحلیل ساختار عامل تاییدی، هر دو مدل سه عاملی مبتنی بر یافته‌های تحلیل مولّفه‌های اصلی و مبتنی بر یافته‌های سازنده اصلی، نسبت به مدل یک عاملی برازش بیشتری با داده‌ها داشت. نتایج به دست آمده درباره همسانی درونی کل مقیاس و عامل‌های آن بیان‌کننده پایایی مقبول مقیاس بود. همبستگی بین هر یک از ماده‌های مقیاس با نمره کل از 33/0 تا 75/0 متغیر و معنادار بود. همبستگی بین مقیاس فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن با کیفیّت تجارب یادگیری و خودکارآمدی معنادار بودند. با توجه به روایی و پایایی مقیاس فرسودگی تحصیلی می‌توان از این مقیاس برای سنجش فرسودگی تحصیلی استفاده کرد.
کلیدواژه فرسودگی تحصیلی ,بدبینی ,خستگی هیجانی ,ناکارآمدی
آدرس دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved