>
Fa   |   Ar   |   En
   الگوهای مصرف تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در میان زنان  
   
نویسنده متانی مهرداد
منبع مطالعات اجتماعي روانشناختي زنان - 1394 - دوره : 13 - شماره : 2 - صفحه:111 -140
چکیده    پژوهش حاضر به منظور پاسخ‌گویی به این پرسش اساسی انجام شد که الگوهای استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان مخاطبان زن قائم شهری کدامند؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال از رویکرد استفاده و خشنودی رسانه‌ای استفاده شد. اعضای نمونه 214بینندۀ تلویزیون‌های ماهواره‌ای بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شند.روش پژوهش از نوع پیمایشی بود و جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامۀ محقق ساخته انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری پارامتریک پردازش شدند. یافته‌ها نشان داد که نیازهای گوناگونی(سرگرمی و گذران وقت، ‌‌استفادۀ اجتماعی، ‌‌کسب اطلاع و یادگیری و نیازهای سیاسی)، ‌‌مخاطب را به سوی استفاده از این نوع شبکه‌ها سوق داد، ‌‌همچنین الگوی غالب استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای برنامه‌هایی با محتوای سرگرم کننده(فیلم، ‌‌سریال، ‌‌شو و موسیقی) بود. همچنین.ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان( سن و سطح تحصیلات) نیز تاثیر زیادی بر میزان و نحوۀ استفاده از برنامه‌ها داشت به گونه‌ای که خشنودی استفاده از برنامه‌ها با محتوی سرگرمی در همۀ رده‌های سنی نسبتاً بالاست از طرفی انگیزۀ استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای برای کسب اطلاع و یادگیری با افزایش سطح تحصیلات بینندگان روند افزایشی داشت. همچنین تمایل به تما‌شای شبکه‌های ماهواره‌ای برای کسب نیازهای اجتماعی در میان بینندگان با افزایش سطح تحصیلی کم‌تر، ‌‌در حالی‌که تمایل به برنامه‌هایی با محتوی نقد و بررسی و تفسیر سیاسی با افزایش سطح سواد مخاطبان روند افزایشی داشت
کلیدواژه تلویزیون‌های ماهواره‌ای، استفاده و خشنودی، نیازهای مخاطبان، نوع برنامه، شهروندان قائم‌شهری
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی mehrdadmatani@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved