>
Fa   |   Ar   |   En
   سبک مدیریت در سازمان‌ها و حضور زنان در پست‌های مدیریتی با تاکید بر رابطه هویّت زنانه و تاکتیک‌های ارتباطی  
   
نویسنده مرادی مرتضی
منبع مطالعات اجتماعي روانشناختي زنان - 1394 - دوره : 13 - شماره : 2 - صفحه:141 -170
چکیده    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هویّت زنانه با سبک‌های رهبری و تاکتیک‌های ارتباطی در سازمان انجام شده است. بدین منظور متغیر هویّت زنانه، ‌‌سه متغیر تاکتیک‌های ارتباطی نرم، ‌‌منطقی و سخت به همراه دو متغیر سبک رهبری مشارکتی و استبدادی بررسی شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان زن ادارات دولتی شهرستان ملایر بودند که تعداد نمونۀ آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول نمونه‌گیری از جامعۀ محدود و واریانس نامعلوم انتخاب شد. برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار لیزرل و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد هویّت زنانه با سبک ارتباطی نرم و منطقی رابطه مثبت و معنادار و با سبک ارتباطی سخت رابطه معکوس و معناداری داشت. همچنین هویّت زنانه با سبک رهبری مشارکتی رابطه مثبت و با سبک رهبری استبدادی رابطه منفی داشت، ‌‌امّا این دو رابطه معنادار نبودند. سبک ارتباطی نرم با رهبری مشارکتی رابطه مستقیم و معنادار و با رهبری استبدادی رابطه معکوس و معناداری داشت؛ سبک ارتباطی منطقی با رهبری مشارکتی رابطه مستقیم و با رهبری استبدادی رابطه معکوس داشت؛ امّا رابطه معنادار نبود، ‌‌در نهایت سبک ارتباطی سخت با رهبری مشارکتی رابطه معکوس و معنادار و با رهبری استبدادی رابطه مستقیم و معناداری داشت. می توان نتیجه گرفت اگر ویژگی های هویّت زنانه با تاکتیک‌های ارتباطی ترکیب شود، ‌‌می تواند سبک‌های مدیریتی موفقی را برای زنان به همراه داشته باشد.
کلیدواژه مدیریت زنان، هویّت زنانه، سبک رهبری، تاکتیک‌های ارتباطی
آدرس دانشگاه پیام نور, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی morteza_moradi@pnu.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved