>
Fa   |   Ar   |   En
   پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس ویژگی‌های شخصیتی بامیانجیگری هوش هیجانی  
   
نویسنده تارویردی زاده هاجر ,صابری هایده ,پاشاشریفی حسن
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1396 - دوره : 6 - شماره : 3 - صفحه:36 -43
چکیده    مقدمه: تاب آوری تحصیلی یکی از تاب آوری است که به حیطه پیشرفت تحصیلی در روانشناسی تربیتی مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تاب آوری تحصیلی دانشجویان براساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجیگری هوش هیجانی انجام گرفته است.روش کار: پژوهش حاضر همبستگی ازطریق الگویابی معادلات ساختاری (structural equation modeling) است که یک روش توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهشی حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه زنجان می‌باشد که به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 489 نفر انتخاب شدند برای اندازه گیری متغیرها از سیاهه تاب آوری تحصیلی ساموئلز (samuels academic resilience inventory) پرسشنامه‌های هوش هیجانی شاته (schutte emotional intelligence) و سیاهه شخصیتی نئو فرم کوتاه (neo personality inventory-revised) استفاده شد روایی وپایایی این ابزارها درپژوهش های قبلی بررسی شده است. تحلیل داده‌ها با نرم افزارایموس 7 انجام گردید.یافته‌ها: نتایج نشان داد روان رنجور خویی بصورت منفی (171/0- = β، 01/0 > p) وظیفه شناسی بصورت مثبت (411/0- = β، 01/0 > p) تاب اوری تحصیلی را پیش بینی می‌کند. همچنین عامل گشودگی (076/0- = β، 01/0 > p) و توافق پذیری (074/0- = β، 01/0 > p) وبرونگرایی (084/0- = β، 01/0 > p) و همچنین وظیفه شناسی (116/0- = β، 01/0 > p) بطور غیرمستقیم وازطریق هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی را میانجیگری می‌کنند. همچنین هوش هیجانی بطور مستقیم (346/0- = β، 01/0 > p) با تاب اوری تحصیلی دانشجویان همبسته بود.نتیجه گیری: روان رنجورخویی و وظیفه شناسی و هوش هیجانی تاب اوری تحصیلی را پیش بینی می‌کنند. همچنین هوش هیجانی رابطه بین ویژگی‌های توافق پذیری، برونگرایی، گشودگی ووظیفه شناسی را با تاب اوری تحصیلی میانجیگری می‌کند. پیشنهاد می‌شود با آموزش وتقویت هوش هیجانی تاب آوری تحصیلی دانشجویان را بالا برد.
کلیدواژه تاب اوری تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی، هوش هیجانی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن, دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن, دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن, دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved