>
Fa   |   Ar   |   En
   همبستگی کیفیت خدمات با رضایتمندی بیماران: ارائه الگو بااستفاده معادلات ساختاری  
   
نویسنده فیروزی جهانتیغ فرزاد ,اقاجان نژاد آتیه
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1395 - دوره : 5 - شماره : 6 - صفحه:49 -57
چکیده    مقدمه: بیمارستان بزرگ ترین و مهم ترین واحد عملیاتی نظام بهداشت و درمان است. لذا توجه به نحوه ارزیابی کیفیت در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر باهدف تعیین همبستگی کیفیت خدمات با رضایتمندی بیماران با استفاده از الگوی معادلات ساختاری انجام شد.روش کار: این پژوهش به صورت توصیفیهمبستگی در بیمارستان کوثر در سال 1393 صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه بیماران بستری در بیمارستان بوده است که به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری، 102 نفر از آن ها از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با بررسی ادبیات پژوهش، مولفه های سنجش کیفیت خدمت شناسایی گردید. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه سروکوال (servqual questionnaire) انجام شد. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار لیزرل نسخه 8 تحلیل شد.یافته ها: بعد تضمین رابطه مستقیم معناداری با رضایتمندی دارد و متغیر مهمی در الگو است. همچنین، تضمین با میزان پاسخگو بودن ، اعتبار و دارایی های ملموس نیز رابطه دارد که به نوبه خود از طریق کیفیت خدمات رابطه غیرمستقیمی با رضایتمندی دارند.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که علاوه بر کیفیت خدمات، تنها بعدی که رابطه با رضایتمندی دارد، تضمین است. پیشنهاد می شود بیمارستان ها با بهبود کیفیت خدمت خدمات خود در جهت افزایش رضایت بیماران اقدام نمایند.
کلیدواژه بهداشت و درمان، کیفیت خدمات، رضایتمندی، الگوی معادلات ساختاری
آدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان, دانشکده مهندسی شهید نیکبخت, گروه مهندسی صنایع, ایران, دانشگاه پیام نور, دانشکده فنی مهندسی, گروه مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved