>
Fa   |   Ar   |   En
   مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بستری و ارائه راهکار  
   
نویسنده خوران محمد ,الحانی فاطمه ,حاجی زاده ابراهیم
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1395 - دوره : 5 - شماره : 6 - صفحه:9 -18
چکیده    مقدمه: بررسی سلامت جسمی کودکان بستری بخشی از وظایف و نقش های مهارتی پرستاران بالینی است. هدف این مطالعه تعیین مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بستری و ارائه راهکار است.روش کار: این پژوهش توصیفی در چهار بیمارستان منتخب استان مازندران برروی 127 پرستار به روش غیرتصادفی دردسترس اجرا گردید. ابزارگردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی (10 سوال) و پرسشنامه مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان (nurses problems questionnaire in pediatric physical health assessment) دارای شش بعد و 46 عبارت و پژوهشگر ساخته بود. ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. راهکارها با استفاده از مروری بر مطالعات و نظرات پرستاران جمع آوری و نمره دهی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد.یافته ها: از ابعاد شش گانه مشکلات پرستاران، بیشترین میانگین مربوط به بعد عوامل مدیریتی (3/72) و کمترین مربوط به بعد عوامل فردی انگیزشی (1/06) بود. از بین راه کارها، ارائه واحد درسی انتخابی بررسی وضعیت سلامت کودکان با 27 نمره (87 درصد)، استفاده از قسمتی از اتاق محدود شده بوسیله پاراوان با 27 نمره (87 درصد)، انجام مهارت به طور مشترک توسط پرستار و دانشجو با 26 نمره (84 درصد) و پیاده سازی راهبری پرورشی جهت پرستاران تازه کار با 26 نمره (84 درصد) دارای بالاترین میانگین بودند.نتیجه گیری: اگرچه عوامل مدیریتی دارای بیشترین میانگین در بین مشکلات پرستاران در بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان بودند، اما در بین راهکارها، راهکارهای مربوط به عوامل محیطی، آموزشی و فرهنگی ارتباطی دارای بالاترین نمره و اولویت از نظر اجرایی بودند. لذا پیشنهاد می گردد فراهم نمودن محیط مناسب برای انجام این مهارت ها، هماهنگی بیشتر آموزش و بالین و افزایش توجه مدیران به نتایج انجام بررسی وضعیت سلامت در اولویت قرار گیرد.
کلیدواژه بررسی وضعیت سلامت، پرستارکودک، توانمندسازی
آدرس دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم پزشکی, گروه پرستاری, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم پزشکی, گروه پرستاری, ایران, دانشگاه تربیت مدرس, دانشکده علوم پزشکی, گروه آمار زیستی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved