>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی نقش پیش‌بین سرکوبگری هیجانی، خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز  
   
نویسنده حشمتی رسول ,فرج پور نیری سپیده ,کهتری لیلا
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1398 - دوره : 9 - شماره : 1 - صفحه:59 -68
چکیده    مقدمه: مدیریت رفتارهای پرخطر مستلزم شناخت عوامل تاثیرگذار و پیش‌بینی کننده آن‌ها است. مطالعه حاضر با هدف نقش پیش‌بین سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفیهمبستگی است. پس از مصاحبه اولیه، 270 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز که حداقل یک‌بار تجربه رفتار پرخطر داشته‌اند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان سیاهه حالت صفت بیان خشم (spielberger's statetrait anger expression inventory2)، سیاهه سازگاری واینبرگر ((wai: weinberger's adjustment inventory)، سیاهه مشکلات بین فردی (iip32: inventory of interpersonal problems 32) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر (highrisk behaviors questionnaire) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه‌ها در مطالعات قبلی تائید شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه‌گیری و تائید شد. داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد.یافته‌ها: از بین مولفه‌های پژوهش، مولفه‌های در نظر گرفتن دیگران (0.35 = β)، پرخاشگری (0.46 = β) و حمایتگری و مشارکت (0.33 = β)، سرکوب خشم و پرخاشگری (0.49 = β)، تمایل به بروز فیزیکی خشم (0.42 = β) و بروز خشم درونی (0.29 = β) قادر به پیش‌بینی رفتارهای پرخطر بودند. بر اساس شاخص ضریب تعیین می‌توان گفت که به‌طورکلی متغیرهای ملاک موجود در مدل قادر به تبیین 16 درصد (0.16 = 2r) از واریانس موجود در متغیر رفتارهای پرخطر است.نتیجه گیری: سرکوبگری هیجانی، ابعاد خشم و مشکلات بین فردی تعیین‌کننده‌های مهم در بروز رفتارهای پرخطر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های مقابله با رفتارهای پرخطر مواردی همچون مهارت‌های مدیریت هیجان و حل مسائل بین فردی گنجانده شود.
کلیدواژه رفتار پرخطر، سرکوبگری هیجانی، خشم، مشکلات بین فردی، دانشجویان
آدرس دانشگاه تبریز, دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه تبریز, دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه تبریز, دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved