>
Fa   |   Ar   |   En
   اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر سرزندگی‌تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهت‌گیری هدف-پیشرفت در دانش‌آموزان دختر با نشانگان افسردگی  
   
نویسنده بابایی آبراک آزیتا ,صفرزاده سحر
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1397 - دوره : 8 - شماره : 1 - صفحه:21 -29
چکیده    مقدمه: مهارت مثبت اندیشی یکی از مهمترین مهارت ها برای مقابله با چالش های تحصیلی و موفقیت دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و جهت گیری هدف پیشرفت در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه می باشد. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمونپس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دارای نشانگان افسردگی مقطع متوسطه دوم شهر ایذه در سال 1396 بودند. که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده ها با پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (educational vitality questionnaire)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (educational enthusiasm questionnaire) و پرسشنامه جهت گیری هدف پیشرفت (goal orientation questionnaire) جمع آوری شد. روایی ابزار به روش روایی محتوا و پاپایی ابزار به روش آلفای کرونباخ تایید شد. گروه آزمایش، آموزش مهارت های مثبت اندیشی را طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند. دادها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب سرزندگی تحصیلی (29/29،4/7)، اشتیاق تحصیلی (43/44،95/07)، اهداف تبحری (30/30،63/46)، عملکردگرا (33/33،29/52) و عملکردگریز (27/28،30/01) بود و تفاوت آماری معناداری نداشت. مقایسه میانگین نمرات پس آزمون در گروه های آزمایش و کنترلبه ترتیب سرزندگی تحصیلی (29/34،95/16)، اشتیاق تحصیلی (43/49،7/03)، اهداف تبحری (31/34،55/22)، عملکردگرا (32/37،74/28) و عملکردگریز (27/26،51/86) بود و تفاوت آماری معناداری داشت (p<0.001).نتیجه گیری: مداخله آموزش مهارت های مثبت اندیشی در دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی، سبب بهبود کارکردهای تحصیلی آن ها شد. لذا اجرای آموزش مهات های مثبت اندیشی توسط کارشناسان در جهت ارتقایشرایط تحصیلی دانش آموزان دختر با نشانگان افسردگی توصیه می شود.
کلیدواژه آموزش، مثبت اندیشی، تحصیل، سرزندگی، اشتیاق، جهت گیری هدف
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز, گروه روان شناسی تربیتی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز, گروه روان شناسی تربیتی, ایران
پست الکترونیکی safarzadeh1152@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved