>
Fa   |   Ar   |   En
   مقایسه مشارکت اجتماعی در مادران کودکان مبتلا به فنیل کتونوری و مادران کودکان سالم شهر همدان  
   
نویسنده مرتضوی زهرا ,مرتضوی سعیده سادات ,حمیدی امید ,نورانی قرابرقع سحر
منبع مديريت ارتقاي سلامت - 1397 - دوره : 7 - شماره : 2 - صفحه:18 -26
چکیده    مقدمه: مشارکت اجتماعی از مفاهیم قابل در بیماری ها می باشد. باتوجه به عوارض بیماری فنیل کتونوری و نقش مادر به عنوان یکی از ارکان خانواده؛ مطالعه حاضر با هدف مقایسه مشارکت اجتماعی در مادران کودکان مبتلا به فنیل کتونوری و مادران کودکان سالم شهر همدان انجام شد.روش کار: در این پژوهش توصیفیمقایسه ای، 65 مادر دارای کودک فنیل کتونوری و 122 مادر دارای کودک سالم در شهر همدان در سال 1395 شرکت کردند. نمونه گیری به صورت در دسترس از بین مادران دارای کودک مبتلا به فنیل کتونوری و به روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مادران کودکان سالم، انتخاب شدند. ابزار شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه عوامل مشارکت اجتماعی زنان (social participation factors of woman) بود. پایایی پرسشنامه به روش آزمون بازآزمون و با همبستگی درون کلاسی به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس نسخه 23 تحلیل شد.یافته ها: مشارکت اجتماعی مادران در 98/5 درصد موارد متوسط ودر 1/5 درصد موارد مناسب بود. میانگین مشارکت اجتماعی در مادران کودکان فنیل کتونوریا با مادران کودکان سالم دارای تفاوت معنی داری از نظر آماری بود (0/043 = p). سطح تحصیلات در مشارکت اجتماعی مادران کودکان فنیل کتونوری همبستگی معنی داری داشت (0/045 = p) اما تاثیر متغیرهای درآمد، وضعیت زناشویی، جنسیت فرزند وچندمین فرزند فنیل کتونوریا در مشارکت اجتماعی مادران تاثیر معنی داری نداشت (p>0/05) .نتیجه گیری: مشارکت اجتماعی مادران کودکان فنیل کتونوری در سطح پایین است. پیشنهاد می شود مداخلات توانبخشی و روانشناختی جهت ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی مادران در کنار برنامه درمانی کودکان گنجانده شود.
کلیدواژه مشارکت اجتماعی، فنیل کتونوری، مادر
آدرس دانشگاه علوم پزشکی همدان, مرکز تحقیقات کاشت حلزون, گروه گفتار درمانی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی همدان, دانشکده علوم توانبخشی, گروه کاردرمانی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی همدان, دانشکده فنی, گروه علوم پایه, ایران, دانشگاه علوم پزشکی همدان, دانشکده علوم توانبخشی, گروه کاردرمانی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved