>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی  
   
نویسنده محمدی پویا فرامرز
منبع مطالعات انقلاب اسلامي - 1397 - دوره : 15 - شماره : 55 - صفحه:207 -232
چکیده    در توصیف انقلاب اسلامی همین کفایت می کند که امام خمینی از انقلاب اسلامی با عنوان هایی مانند »معجزه قرن « و »انفجار نور « یاد کرده اند. در شرایط فعلی که هجمه های مختلف غیرمنصفانه ای به کشور وارد می شود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک وظیفه، معین می گردد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی و با روش تحلیل اسنادی و تحلیل کیفی صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش عمومی در چهار دهه انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخص ها، توسعه ای چشمگیر و در مواردی بالاتر از میانگین جهانی رشد داشته است، ازجمله: برابری جنسیتی در دسترسی به آموزش، نرخ باسوادی زنان، نرخ باسوادی روستاییان، تامین امکانات آموزشی بالاخص در مناطق محروم، پوشش تحصیلی دانش آموزان، نسبتِ معلم به دانش آموز، اهمیت دادن به کتاب های درسی اقلیت های مذهبی، و ... درنهایت برای تحقق یافتن اهداف متعالی انقلاب و آرمان های امام خمینی ، آسیب های مترتب بر عملکرد نظام آموزش و پرورش نیز احصاء گردید.
کلیدواژه انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، آسیب‌شناسی
آدرس دانشگاه بوعلی سینا, دانشکده علوم انسانی, گروه علوم تربیتی, ایران
پست الکترونیکی muhammadipouya@basu.ac.
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved