>
Fa   |   Ar   |   En
   نقوش سردر جورجیر و تاثیرپذیری آن از هنر ساسانی  
   
نویسنده سرفراز علی اکبر ,جوادی شهره ,علیان علمدار
منبع باغ نظر - 1391 - دوره : 9 - شماره : 22 - صفحه:3 -10
چکیده    فروپاشی سیاسی هر حکومت به معنای محو کلیه آثار فرهنگی آن حکومت نیست به خصوص زمانی که حکومت مورد نظر، از بنیانهای فرهنگی استواری برخوردار باشد. انقراض سیاسی ساسانیان یک تحول سیاسی- مذهبی بود که بازتاب فرهنگی این دوره تا قرنها پس از ساسانیان در تولیدات فرهنگی قلمرو آن نیز قابل مشاهده است. مطالعه معماری دوره اسلامی به ویژه قرون اولیه آن با اتکا به این موضوع، دستاوردهای قابل توجهی در پی خواهد داشت. مسجد جامع جورجیر اصفهان در محل فعلی مسجد حکیم قرار داشته است که در زمان صفویه به منظور ساخت مسجد حکیم کاملاً تخریب شده و از بنای مسجد، تنها سر در شمالی آن در ساختار مسجد جدید برجا مانده است. سردر مسجد جامع جورجیر بنایی است متعلق به قرن چهارم هجری قمری که دارای تزیینات و ویژگیهای منحصر به فرد گچبری و آجرکاری متاثر از هنر ساسانی است. با توجه به تاثیرپذیری هنر اوایل اسلام از هنر دوره ساسانی، این پژوهش ابتدا ضمن مطالعه معماری بنای سردر جورجیر از خلال متون تاریخی، به تحلیل تزیینات بهکار رفته در آن پرداخته و سپس آن را با نمونههای مشابه دوره ساسانی مورد مقایسه قرار میدهد. از مجموع مطالعات صورت گرفته در این مقاله میتوان چنین نتیجه گرفت که تزیینات سردرجورجیر به قرون اولیه اسلامی تعلق دارد که تاثیر هنر دوره ساسانی بر آن کاملاً مشهود است.
کلیدواژه معماری دوره دیلمی اصفهان ,سردر جورجیر ,آجرکاری دوره دیلمی ,گچبری دوره دیلمی ,نقشمایه های دوره ساسانی ,Architecture of Isfahan in Deylamite period ,Jurjir façade ,Brick working of Deylamite period ,Plaster molding of Deylamite period ,Sassanid period designs
آدرس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, مرکز پژوهشی نظر , ایران, دانشگاه تهران, دانشگاه تهران, ایران, اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان, ایران
پست الکترونیکی alamdar_52@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved