>
Fa   |   Ar   |   En
   ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی از سفر با تاکید بر معنویت (مطالعۀ موردی: اصفهان)  
   
نویسنده ایمانی خوشخو محمدحسین ,شهرابی فراهانی مهدیه
منبع باغ نظر - 1397 - دوره : 15 - شماره : 68 - صفحه:49 -58
چکیده    بیان مسئله: نیاز به کشف حقیقت و معنای هستی انسان را به حرکت و سفر بر روی کرۀ زمین واداشت تا هم‌راستا با جستجو در مسیر شناخت، بعد غیرمادی و معنوی خویش را شکوفا نماید. جاذبه‌های فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران بوده و شناخت فرهنگ و درک تاریخ و پیشینۀ مردمان یک سرزمین گردشگران را به مناطق فرهنگی سوق داده است. دریافتی که گردشگر فرهنگی، به عنوان یک انسان برخوردار از ابعاد غیرمادی، از سفر دارد، بر حواس پنج‌گانه، محیط و اجتماع مبتنی است و صرفاً به درک مادی محدود نمی‌شود؛ لذا بررسی مفهوم ادراک مبتنی بر مضامین معنوی در گردشگران فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی میدان نقش جهان اصفهان از سفر، با تاکید بر معنویت است.روش تحقیق: این تحقیق به روش کیفی، شیوۀ توصیفی تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخانه‌ای و مشاهدۀ مستقیم گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان در بهار 1397 انجام گرفته است.نتیجه‌گیری: ادراک گردشگر فرهنگی در سطوح حواس پنج‌گانه، محیط و اجتماع در بستر معنویت به عنوان ماهیت وجودی انسان صورت می‌پذیرد. ادراک گردشگر فرهنگی که از عوامل فردی و محیطی در سایت فرهنگی متاثر است، متضمن معنویتی است که با تاکید بر وجد و شعف درونی، اتصال به خویشتن و هستی، دریافت نیروهای ماوراءالطبیعه، احساس آرامش، بازگشت به خویشتن و یافتن گمشدۀ درونی در اتصال با خالق هستی بیان می‌شود.
کلیدواژه ادراک، معنویت، سفر، گردشگر فرهنگی
آدرس دانشگاه علم و فرهنگ, دانشکده علوم گردشگری, گروه مدیریت گردشگری, ایران, دانشگاه علم و فرهنگ, دانشکده علوم گردشگری, گروه مدیریت گردشگری, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved