>
Fa   |   Ar   |   En
   تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس‌های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1395  
   
نویسنده معراجی مرضیه ,ضیائی امیر حسین ,عرفانی مریم ,فتحعلیزاده علی اکبر ,نوری مینا
منبع مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد - 1398 - دوره : 14 - شماره : 1 - صفحه:14 -25
چکیده    مقدمه: حضور در کلاس درس ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجو دارد در حالی که امروزه دانشجویان تمایلی برای حضور در کلاس ندارند لذا مطالعه ای با هدف تعیین عوامل موثر در حضور در کلاس های نظری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی انجام گردید.در مطالعه توصیفی تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس در 4 حوزه استاد، دانشجو، محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده بود. نتایج با استفاده از نرم افزار spss18 مورد آنالیز قرار گرفتند. روش بررسی: در مطالعه توصیفی تحلیلی 38 تن از اساتید و 447 تن از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساز بود که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و بررسی عوامل حضور در کلاس شامل 25 سوال در بخش اساتید و 27 سوال در پرسشنامه دانشجویان و در 4 حوزه استاد، دانشجو، محیط فیزیکی و محتوی درس بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوی پرسشنامه بعد از بررسی متون علمی مرتبط و توسط اساتید مجرب این حیطه و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار spss18 و آزمون های توصیفی مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج: اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش به ترتیب با میانگین سنی9.39 ± 43.16 و 1.23± 21.64 بودند. طبق نظر اساتید و دانشجویان به ترتیب بیشترین اهمیت به روش تدریس و تسلط استاد (%73.7) و (%46.6) و کمترین اهمیت به عوامل محیطی همچون نور و حرارت (%7.9) و (%13.2) تعلق گرفت. نتیجه گیری: یکی از مهمترین دلایل حضور موثر دانشجویان در کلاس های درس نظری ویژگی های مثبت اساتید می باشد، در نتیجه مدرسان می توانند با بهبود روش تدریس، بالا بردن سطح علمی و ایجاد رابطه مناسب با دانشجویان باعث حضور آنها در کلاس درس گردند.
کلیدواژه روش تدریس، ارتباط موثر، کلاس درس، دانشجویان علوم پزشکی
آدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد, دانشکده علوم پیراپزشکی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی مشهد, دانشکده علوم پیراپزشکی, ایران, دانشگاه بین المللی امام رضا, بیمارستان رضوی, بخش رادیولوژی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی مشهد, دانشکده پیراپزشکی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی مشهد, دانشکده علوم پیراپزشکی, ایران
پست الکترونیکی nmina81@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved